Kojení zdar!

Asi jsem staromódní. Barunce byly minulý týden tři měsíce a já ji stále plně kojím a rozhodně v tom hodlám pokračivat. Zjišťuju ale, že to zdaleka není běžné. Řada maminek v mém okolí v tomhle věku buď miminko už nekojily vůbec nebo o jeho odstavení alespoň uvažovaly. Dokonce mě před pár dny překvapil můj gynekolog, když na moje sdělení, že Matyáše jsem kojila 15 měsíců, překvapeně vyhrknul: „Ježíšmarjá, takhle dlouho?!?“ To, že se Matyášek odstavil zcela sám, zatímco já bych ho klidně kojila dál, jsem už radši ani nedodávala.

Samozřejmě takové rozhodnutí maminek respektuji, jen se ho snažím pochopit.

Takže abych si shrnula plusy a mínusy.

  • Je to pohodlné – prsa nosím vždy a všude s sebou. Nemusím řešit sterilizaci lahviček, ohřívání mlíka, docházející Sunar, a tak dále. Všechno je kdykoli k dispozici. A pokud například spíte s miminkem v jedné posteli (což zatím není můj případ, ale o tom až jindy), nemusíte k nočnímu krmení ani vstávat. Pravda, v zimních měsících může být kojení venku minimálně komplikované, ale i to se dá v kritické situaci vyřešit vhodným oblečením, kdy se opravdu odhalí jen to nejnutnější.
  • V době chřipek je kojení pro miminko nejlepším zdrojem protilátek. Mám to vyzkoušené už u Matyáška. Přestože mě i manžela sklátila choroba, on ve svých dvou měsících neměl vůbec žádný problém. Vlastně po dobu, co byl plně kojený, nebyl vůbec nemocný. Ano, Barunka před Vánoci pochytila rýmičku. Ale zatímco celá rodina včetně babiček chrchlala, chrčela a smrkala minimálně dva týdny, po jedné bezesné noci měla naše malá princezna po problému.
  • Je to přirozenější, ať si výrobci umělých výživ a kojeneckých lahví říkají, co chtějí.
  • Vykojím špeky. Vážně, nekecám. Chvíli to sice trvá, ale pokud kojíte takové Otesánky jako jsou moje děti, můžete (s prominutím) „žrát jako prokopnutá“ a váha jde dřív nebo později dolů sama. U Matyáše to začalo po 5ti měsících intenzivního kojení. Uvidíme, jestli ho sestřička trumfne.
  • A v neposlední řadě to vyjde výrazně levněji.

Ale abych byla spravedlivá, nějaký ten mínus vymyslím taky:

  • Tatínek ani babička miminko nenakojí. No, na týden robě do péče nikomu opravdu svěřit nemůžu, ale několik hodin se v případě potřeby dá vyřešit odstříkaným mlékem. Kupodivou jsem k takové potřebě zatím ještě nedospěla. Nejen v posledních třech měsících, ale ani v těch devíti, kdy jsem plně kojila Matyáška. Kam nemůže dítě se mnou (a popravdě mě krom metalového koncertu jiné místo, kam bych se chtěla vydat, momentálně nenapadá), tam prostě teď nejdu.
  • Musím alespoň částečně hlídat, co jím a piju. Přestože mám už několik týdnů strašnou chuť na tatarák nebo chilli con carne, budu se bez toho muset ještě nějakou dobu obejít. O to větší si dám porci řízků nebo zmrzliny.
  • Občas je třeba vystrčit prso na veřejnosti. Naposledy jsem takhle kojila minulý týden v nacpané čekárně u pediatričky, kde mě bedlivě sledovalo nejméně šest párů zvědavých dětských očí (dospěláci minimálně předstírali, že se nekoukají). Naštěstí matka kojící na veřejnosti už v naší společnosti pohoršení nevyvolává. Takže pokud člověk překoná přirozený stud, dá se to zvládnout. Určitě lépe než přesvědčovat hladové nemluvně, že musí počkat, až budete mít víc soukromí. Tedy aspoň tehdy, pokud umí ječet jako naše Barunka.
  • Kojení mění tvar prsou. O tom bohužel není pochyb.

Podle mě plusy pořád )a to výrazně) převažují nad mínusy, takže kojení zdar! 😉

Příspěvek byl publikován v rubrice Dětské čmáranice, Když dělám chytrou, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Kojení zdar!

  1. Danka napsal:

    Ono to kojení někdy taky nejde úplně ideálně, třeba je to případ těch matek, co odstavují ve 3 měsících, jen to nechtějí tak naplno ventilovat. Já jinak ze svého okolí takové případy neznám, co by dobrovolně odstavovaly ve 3 měsících, pokud můžou, tak kojí.

  2. Lenka napsal:

    Za mě tedy dlouhodobě největší minus kojení je nutná úprava jídelníčku. S Jiříkem jsem nemohla skoro nic – buď ho to nadýmalo, nebo se po tom osypal. A nedat si čerstvé ovoce nebo zeleninu pro mě bylo opravdu utrpení… Kromě výše uvedených nevýhod ještě doplňuji občasné kousnutí do bradavky (a že jsem zažila jeden opravdu ukrutnýýý týden). Sama taky kojím, ale stejně jako dokážu pochopit maminky, které chtějí rodit doma, respektuji i to, že se někdo rozhodne nekojit 🙂

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

