Jak? … vybrat kočárek

Jedna z otázek, kterou každá nastávající maminka začne určitě dříve či později řešit, je jaký pořídit kočárek. Jedná se o celkem nezanedbatelnou položku v miminkovském rozpočtu, proto nikoho nepřekvapí, že výběru se často věnuje spousta času. Nicméně finanční stránka věci není (nebo by aspoň neměla být) rozhodující. Především proto, že kočárek budete používat poměrně dlouho a poměrně často. A není nic horšího, než se pak několik měsíců vztekat nad tím, že při každém kroku nechtěně kopete do koleček kočárku, protože se vám z nepochopitelných důvodů pletou před nohy nebo že se vám už po třech měsících do korbičky nevejde vaše poněkud vzrostlejší miminko.

Jak tedy vybrat ten pravý a být s ním spokojená?

kocarek

Pravidlo číslo 1:

Především – ideální kočárek neexistuje. Opravdu, věřte mi. U každého, se kterým jsem se za svou kariéru matky zatím setkala, měl něco naprosto pitomého, co by jeden čekal, že výrobce už dávno vychytá.

Proto je před samotným výběrem třeba zamyslet se především nad tím, co od kočárku očekáváte, stanovit si několik základních vlastností, na nichž si budete trvat, a podle nich potom vybírat z kočárků, které tyto požadavky více či méně splní. Je samozřejmé, že se vám kočárek musí líbit, ale pokuste se pokud možno upřednostnit praktickou stránkou věci.

Nechci dělat reklamu konkrétním výrobcům ani modelům vozítek. Ráda bych ale napsala seznam věcí, nad nimiž mi přijde dobré se minimálně pozastavit. Velkou roli nakonec může hrát i malá drobnost, která by vás původně vůbec nenapadla.

  • Přední kolečka – velká pevná či malá otočná? Odpověď záleží především na tom, v jakém terénu chcete kočárek využívat. Do města jsou vhodnější ta malá, protože se s nimi na ulici plné chodců výrazně lépe manévruje. V terénu jsou však prakticky téměř nepoužitelná. Stejně tak jízda ve sněhu je s malými kolečky problematická. Řešením může být kočárek, u něhož se dají kolečka vyměňovat podle aktuální situace. Také existují jakési hybridy, které mají velká přední kola upevněná na „zatáčecí“ nápravě.
  • Počet koleček – troj nebo čtyřkolka? Trojkolka se lépe ovládá jednou rukou. Na vysokých obrubnících, eskalátorech či kočičích hlavách vás to však bude stát hodně tréninku, než se ji naučíte zvládnout bez problémů. Stejně tak bez komplikací nevyjedete po nájezdech na schodech. Řada trojkolek (i když určitě ne všechny) je také méně stabilní než čtyřkolky. Jistým kompromisem jsou kočárky, které mají sice čtyři kola, ale přední náprava je výrazně užší než zadní.
  • Materiál koleček – nafukovací kolečka pěkně měkce jedou, je ale třeba je neustále dofukovat a být připravena i na nehody v podobě píchnutí. S tvrdými kolečky se těmto nepříjemnostem vyhnete, ale zase víc drncají.
  • Rozchod kol – čím užší, tím užšími dveřmi projedete. Nevěřili byste, kolikrát nelze projet po obyčejném chodníku, protože na jedné straně je zeď, na druhé zábradlí a uprostřed stojí pouliční lampa. Na druhou stranu širší kočárky jsou stabilnější.
  • Variabilita podvozku – to znamená přehazovací rukojěť, sundavací, přehazovací korba, a podobně. Obecně čím variabilnější, tím pohodlnější používání, protože si kočárek můžete lépe přizpůsobit podle aktuální situace. bohužel je tak na podvozku více věcí, které se mohou rozbít.
  • Brzda/y – jedna z nejdůležitějších součástí kočárku. Existuje jich několik typů. Asi stále nejčastější je brzda nožní, kterou aktivujete zašlápnutím zarážky. Tyhle brzdy jsou nejpevnější a nejbezpečnější. Pokud je však brzda pevnější, může být  problém ji povolit v botách typu pantoflíčky/sandálky. Pak exstují brzdy ruční, kdy brzdíte páčkou na rukojeti pomocí lanka. Tahle brzda je pohodlnější – máte ji hned po ruce, ale zase lanka se časem vytahají, brzda ztrácí svoji funkčnost a lanko je třeba vyměnit. Další typ brzdy je „přibržďovací“ a podobá se ruční brzdě na kole. Neslouží však k zabrždění kočárku, ale jen k jeho zpomalení, například při jízdě z prudkého kopce.
  • Váha – hodláte-li často jezdit MHD, rozhodně volte lehčí kočárek. K samotné váze kočárku je třeba připočítávat váhu ditěte, případně dalšího nákladu jako nákup, a podobně. Můžete se tak dostat i přes 30kg, a vytlačit takovou váhou například do prudšího kopce (nebo ji naopak ubrzdit při cestě dolů) vám může dát pěkne zabrat.
  • Výška a výšková variabilita – jste-li průměrné výšky, asi vás zrovna tohle kriterium bude nechávat chladnými. Ale pokud jste menší či naopak vyšší, bude vás určitě zajímat, zda se dá výškově nastavit rukojeť nebo jak vysoko je, případně zda se též dá nastavit, výška korby kočárku (aby vás například z přílišného ohýbání nebolela záda).
  • Skládání/rozkládání – kočárek by měl jít složit tak, aby se vám pohodlně vešel do kufru auta (pokud ho autem hodláte vozit) nebo do komory, kde ho chcete parkovat. Výhodou je, pokud se dá celá korbička sundat z podvozku (stále překvapivě hodně kočárků tuhle funkci nemá). Nejen proto, že v korbičce můžete odnést spící dítě. Využívali jsme například na horách samostatnou korbičku místo na podvozku připevněnou na sáňkách. Některé samostatné korbičky mají také homologaci jako provizorní autosedačka.
  • Délka lůžka – mohlo by se zdát, že tohle kritérium bude zajímat jen maminky, které se chsytají rodit obří miminka (což byl zrovna můj případ). Ovšem chyba lávky. Přestože lidská populace v průběhu času roste, dětské kočárky se z nějakého nepochopitelného důvodu stále zmenšují. Jde předeším o délku korbičky pro miminko. Do sporťáku můžete dát až dítě, které samo a bez pomoci sedí. K této dovednosti se řada dětí dopracuje až kolem osmého měsíce věku (i později). V té době už takový drobeček může měřit klidně i 80cm. Navíc pokud čekáte miminko na podzim, je třeba na zimní měsíce počítat s fusakem, který vám korbičku ještě o něco zmenší.
  • Polohování lůžka/sporťáku – Obecně platí, že do čím více poloh lze nastavit zádovou opěrku a podporu nožiček, tím lépe. Zároveň by měla být u sportovního lůžka možnost jej rozložit zcela do roviny pro případ, že dítě spí. Překvapuje mě, že u řady moderních (a často velmi drahých) značek kočárků tato možnost chybí a vpodstatě jen polohujete sedátko, takže dítě má sice záda v téměř vodorovné poloze, ale nožičky má stále pokrčené jakoby sedělo. Většina pediatrů zastává názor, že na dlouhodobé používání je takovýto kočárek nevhodný.
  • Zavětrování/odvětrávání – zejména v zimních měsícíh oceníte, když do kočárku nikudy nefouká, nánožník všude doléhá, stříška korbičky se dá přetáhnout hodně přes hranu fusaku (tak aby dítěti například nepršelo nebo nesněžilo do obličeje), atd. V letních měsících je naopak výhoda, pokud se dá boudička kočárku nějakým způsobem odvětrat – například odepnout část potahu a vytvořit tak větrací okénko
  • Okénko ve stříšce – hodí se ve chvíli, kdy vezete dítě čelem po směru jízdy, takže na něj nevidíte přes látku stříšky. Je ale vhodné, aby bylo buď z tmavé slídy nebo aby se dalo překrýt, aby na dítě okýnkem nesvítilo sluníčko.
  • Vložná taška pro miminko – řada kočárků ji má. Oceníte ji zejména ve chvíli, kdy kočárek musíte parkovat například mimo byt (nemáte výtah) a miminko spí. V tašce ho vyndáte z kočárku, aniž byste ho probudili, a můžete ho klidně nechat dospat například na balkóně. Vložná taška se nám osvědčila i při cestování jako provizorní postýlka (aniž bychom do pokoje museli dávat celý kočár). Ne všechny vložné tašky jsou však stejné, některé jsou pevně vyztužené a drží tvar, i když v nich nesete několikakilové nemluvně. Jiné jsou spíše jen fusakem s ušima.
  • Možnost sundat celý potah – zejména se starším ditětem se nevyhnete nehodám jako je rozlité pití, všudypřítomné drobky, otírání upatlaných ričiček o cokoli v dosahu a tak dále. Velkou výhodou proto je, pokud se veškeré látkové části kočárku dají pokud možno jednoduše (bez šroubováku) sundat, vyprat v pračce a opět nandat.
  • Materiál potahu – měl by být z pevné, odolné látky, která v ideálním případě neprofoukne a alespoň chvíli nepromokne. Pozor na šisování na sluníčku, ke kterému jsou některé materiály náchylnější. Pokud lze potah sundat, ověřte si, že jej skutečně lze prát v pračce.
  • Pásy a jejich zapínání/rozepínání – tohle je zrovna jedna z maličkostí, která vás může pěkně otrávit. Většina kočárků má pětibodové pásy. To je naprosto vpořádku. Jsou bezpečné. Bohužel u řady kočárků se dají rozepnout pouze tak, že uvolněním přezky (přezek) nelze pásy rozepnout na jednotlivé prameny. To je velice nepraktické například při používání vložného fusaku – při každém sundávání/nandavání musíte složitě uvolňovat pásy vzadu za opěrkou, kde k nim většinou není jednoduchý přístup. Stejně tak se vám může zejména u staršího dítěte hodit, pokud ho můžete připoutat jen „tříbodově“ – mezi nožičkami a kolem pasu. Děti chtějí co nejvice vidět a pokud je kurtujete i přes ramínka, může je to příliš omezovat a začnou se vztekat, protože si nemůžou pořádně sednout.
  • Kapsy – čím více kapes na drobnosti, tím lépe. Ocenite, že máte kam rychle strčit kapesník, mobil, malou svačinu, pláštěnku, apod. Pozor ale na kapsy na boudičce. Pokud do nich nakládáte často těžší předměty, můžete si tak poškodit klouby boudičky, které pak nebudou dobře pracovat, a boudička se začne sama sklápět.
  • Nákupní košík – měl by být dostatečně prostorný a pohodlně přístupný i pro objemnější náklad. Zároveň by měl mít dostatečně vysoké hrany, aby z něj náklad samovolně či při drncání kočárku nevypadl. Košík by měl být též co nejvýše nad zemí. Zaprvé proto, aby vám do něj necákala voda při projíždění louží. Zadruhé proto, abyste na vyšším obrubníku pokaždé nedrhli dnem o jeho hranu.
  • Doplňky – ideální je, pokud ke kočárku existuje co nejvíce originálních doplňků jako je pláštěnka, zimní fusak, nánožník, slunečník či sluneční clona, moskytiéra, přebalovací taška, držák na pití, pultík ke sporťáku, atd. Samořejmě existují univerzální doplňky, ale je třeba je při nákupu vždy vyzkoušet, zda na kočárek skutečně pasují.
  • Kompatibilita s autosedačkou – byť se vám tato vlastnost může zdát zbytečná, s rostoucím dítětem ji můžete následně postrádat. V autosedačce-vajíčku jezdí děti cca do roku věku. V té době už mohou mít 8-10kg, samotná sedačka pak váží 1-2kg. Sečteno podtrženo, pokud potřebuje od auta ujít dál než 100m, může být taková procházka dost náročným posilovacím cvičením. Nehledě k tomu, že autosedačky se díky svému tvaru samy o sobě dost špatně nosí. Řada výrobců kočárků však vyrábí i adaptéry pro nejběžnější typy autosedaček.
  • Kompatibilta se stupátkem pro druhé dítě – plánujete-li děti brzy po sobě, můžete časem možnost připojení stupátka taktéž velmi ocenit. Ideální je, pokud ho dodává přímo výrobce kočárku. Už jen proto, že konstrukce podvozku počítá s vyšším zatížením, pokud vezete dvě děti. Na druhou stranu se však také vyrábí řada stupátek univerzálních. Jen opět platí, že je třeba před nákupem stupátko řádně vyzkoušet.
  • Servis – před nákupem kočárku si určitě ověřte dostupnost autorizovaného servisu. Servis, který je na druhé straně republiky nebo případně takový, který opravuje výhradně kočárky tam zakoupené, vám v případě nehody nebude nic platný.

Pravidlo číslo 2

Než kočárek koupíte, nejprve si jej vyzkoušejte a je jedno, zda to bude přímo v obchodě nebo u kamarádky. Ale udělejte to. Čím více času tomu věnujete, tím lépe. Zkuste, jak kočárek jezdí, jak se ovládá (postavte si například malý slalom), jak pasuje k výšce vaší i vašeho partnera, jak hodně/málo houpe, jak se sundává potah, jak se skládá či nastavuje, zda se vám vejde do auta, jak je těžký. Čím více věcí vás napadne, tím je menší pravdpodobnost, že vás při jeho užívání něco nepříjemně překvapí. Ač nejsem příliš velkým fandou maminkovských internetových diskusí, v tomhle případě vám nalezení názorů na daný typ kočáru mohu jen doporučit. Zjistíte, jak jsou ostatní s užíváním kočárku spokojeni, jaké má zápory i klady.

Mnoho spokojeně ujetých kilometrů!

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Dětské čmáranice, Když dělám chytrou, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Jak? … vybrat kočárek

  1. Pavlína Novotná napsal:

    Ahoj. mas pravdu, ze idealni kocarek neexistuje – bohuzel 😦 ja jsem po dlouhem vahani koupila nakonec tento kousek http://www.detske-kocarky.cz/kocarek-cybex-agis-m-air-4-carry-cot-m-2015.html , je velmi lehky, da se polohovat jednou rukou, ma automaticke zamykani kol a hlavne ho uz mela jedna znama, takze jsem s ni konzultovala, a zkousela. Jinak diky za clanek. me moc pomohl a doufam, ze i dalsim maminkam 😉 pavla

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s