Jak? … na koliky podle Karpa

Dnes si mi postěžovala kamarádka – novopečená druhomatka, že jejího synka trápí miminkovské koliky. Vzpomněla jsem si na dobu, kdy byl Matyášek maličký a několik měsíců se u nás pravidelně každý večer konal řev. Přesně v šest hodin večer se pohodové miminko změnilo ve vřeštící bestii a v půl osmé se zase vrátilo jakoby nic.

Pak jsem objevila knihu Nejšťastnější miminko v okolí a s ní metodu Dr. Harveyho Karpa. Všem maminkám, jejichž miminka trápí koliky, knihu rozhodně doporučuji (byť mám výhrady k americkému hurá stylu, jímž je napsaná).

nestastnejsi mimi

Doktor Karp v ní popisuje vyvolání tzv. tišícího reflexu pomocí kombinace pěti technik:

  • zavinování – těsné zabalení
  • bok/bříško – pokládání děťátka na bok nebo bříško
  • šššš – hlasitý tzv. bílý šum
  • houpání – rytmický, houpavý pohyb
  • sání – čehokoli (prs, prst, dudlík)

Jak správně zavinout miminko se můžete podivat například tady. Zbytek je myslím aspoň trochu jasný už z názvu. Připadá mi zbytečné tu opisovat něco, co je buď v knize nebo na spoustě jiných míst na netu. Spíš jsem chtěla upozornit na to, že u nás tahle metoda zabrala. Sice ne tak zázračně, jak je popsáno v knížce (děti neusínaly tvrdě během dvou minut a nespaly pak 8 hodin v kuse), ale od kolik nás to rozhodně zachránilo. Jak tehdy u Matýska, tak později u Barunky. Ta pevně zavinutá, s dudlíčkem, v houpající se náruči za mého „šššášní“ usíná zatím stále i v téměř čtyřech měsících.

Myslím, že celá karpova metoda stojí na velice rozumných základech (v knize se dočtete z čeho vychází a jaké má ten který krok opodstatnění) a jako celek mi dává smysl. A když nic jiného, za pokus to určitě stojí.

Přeji vám pokud možno klidná a šťastná miminka;).

Příspěvek byl publikován v rubrice Barborka, Dětské čmáranice, Matyášek, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Jak? … na koliky podle Karpa

  1. Bára napsal:

    Tak jsem si zavzpomínala na Matýskovo kolikové odobí a naše zavinování 🙂
    Karpovu knížku jsem náhodou objevila v knihovně a byť s tebou souhlasím, co se vítek týče, byla jsem nadšená. Pomáhalo to!
    Ačkoliv je to opravdu napsané pro člověka, který zřejmě nechápe napoprvé a je nutno mu to asi stopadesátkrát zopakovat. To vše za doprovodu nadšených komentářů uživatelů „Karpovy metody“ 🙂

    • Alinka napsal:

      Báro, to je přesné ;). Nicméně ty jeho metody mě tak nadchly, že jsem si koupila i druhou knížku Nejšťastnější batole v okolí. Je psaná stejným stylem a i když jsou doporučení v ní místy trochu ujetá, rozhodně opět nabízí pár zajímavých postřehů a námětů k zamyšlení. Teorie, v níž vývoj jedince kopíruje historii vývoje druhu (byť sama o sobě není Karpovým výmyslem), je velice zajímavá a v mnohém dává smysl. Mohu taktéž doporučit, pokud jsi ji ještě nečetla. A teď jsem ještě koukala, že na oficiálních stránkách (http://www.happiestbaby.com/) má reklamu na novou knížku týkající se spánku.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

