Jak ? … na kašel bez léků

Letošní podzimně-zimní příděl bacilů se nevyhnul ani naší rodině. Manžel chrčí už od října, Matyáš s Barunkou si už poněkolikáté předali rýmu tam a zase zpátky. A teď se ty potvůrky mikroskopický dosápaly i na mě.

Mám kašel, jaký jsem léta neměla. Prvních několik dnů (a hlavně nocí) bylo peklo. Každých pět minut jsem se div nezadusila, jak mě to dráždilo kašlat. Spát jsem musela v obýváku, protože by se ani manžel ani Barča nevyspali a malou jsem chodila do ložnice jen kojit.

Vyslala jsem muže do lékárny, ať mi přinese něco na kašel, co mohou i kojící matky … haha. Přinesl homeopatický přípravek, který mu prý jako jediný paní lékárnice doporučila. Jenže v jeho příbalovém letáku stojí: „Protože nejsou k dispozici dostatečné údaje o používání přípravku u těhotných a kojících žen, a protože přípravek obsahuje ethanol, jeho užívání v období těhotenství a kojení se nedoporučuje.“ Tak to se paní lékárnice asi trochu spletla.

No nic, odkašlala jsem si (jako ten den už postopadesátétisícáté) a obrátila se s prosíkem (jako vždycky v těhle situacích) na Google. Našla jsem následující:

1) Tymiánový sirup – 250ml vody smíchejte s 10 polévkovými lžícemi vody a na mírném ohni pomalu vařte 20 minut. Poté vsypte celý balíček tymiánu a nechte louhovat do vychladnutí. Zceďte a přelijte do uzavíratelné skleněné lahvičky. Užívejte jednu lžičku 5x denně. Při nabírání použijte vždy čistou lžičku. Uchovávejte při pokojové teplotě. Sirup opravdu funguje, jen je bohužel opět nevhodný pro kojící matky, protože tymián může miminku způsobit koliku. Takže hledáme dál.

2) Obdobně funguje i silný odvar ze šalvěje, ideálně oslazený medem. Nicméně šalvěj není při kojení o nic vhodnější než tymián, protože tlumí laktaci.

3) Cibulový med – cibuli nakrájejte na kostičky, zalijte medem a nechte v lednici do druhého dne. Cibule pustí šťávu, kterou používejte k oslazení čaje (nejlépe jitrocelového nebo průduškového). Cibule však znamená nadýmání, achjo.

3) Zábal na hrudník je vhodný především pro děti, pokud mají takový ten hrudní kašel (přiznám se, že neznám lékařský termín). Čistý ubrousek (lze použít papírový i látkový) potřete teplým rozpuštěným máslem, tea tree nebo rozmarýnovým olejem. Pozor, aby zábal nebyl příliš horký! Přiložte na oblast hrudního koše, překryjte potravinovou fólií, pacienta uložte do tepla a nechte působit, dokud zábal nevychladne. Opakujte 2-3x denně. Papamtuju si, že tohle na mě aplikovala už před 30ti lety moje babička a že to zabíralo.

4) Inhalování – ve větším hrnci přiveďte vodu k varu a připravte si ručník. Do vroucí vody můžete vhodit hrst soli, rozmarýnu, tymiánu nebo heřmánku či nakapat eukalytový olej. Vařte cca minutu, další minutu nechte odstát. Nakloňte se nad hrnec, přehoďte si přes hlavu ručník a inhalujte horkou páru. Nenapařujte se déle než deset minut a po inhalaci vklouzněte rovnou do postele. Opakujte 2-3x denně.

5) Pokud Vás trápí ke kašli ještě hlasivky, pijte několikrát denně ohřátou Vincentku.

6) Priessnitzův zábal – na krk přiložte nejprve studený obklad, ten pak obalte suchou látkou a přebalte šálou nebo šátkem. Ponechte cca 40 minut. Poté obklad vyměňte.

7) Nakonec jsem se se žádostí o radu obrátila na naši pediatričku, která mi přeci jen doporučila dva homeopatické sirupy, které opravdu nejsou (anii podle příbalové informace) při kojení škodlivé. A to proti suchému dráždivému kašli Drosetux, při vlhkém kašli a na odkašlání hlenu Prospan.

Ufff, sirupy v kombinaci s inhalováním nakonec zabraly, obešli jsme se bez kolik a mléka mám pořád co Barborčino hrdlo ráčí. Všechny výše uvedené metody lze beze strachu použít při léčbě kašle i u malých dětí, snad s vyjímkou tymiánového sirupu, který by neměly požívat děti mladší 2 let.

Až teď při psaní jsem našla ještě velmi hezky napsaný návod, jak bezlékově pečovat o nachlazené děti.

Přeji Vám klidný zbytek zimy bez bacilů ;).

Máte nějaké další ozkoušené a recepty na léčbu kašle bez klasických léků?

Tip: Pokud Vás mé články zaujaly, přihlaste se k odběru Novinek. Dostanete tak upozornění na každý nový příspěvek přímo do své emailové schránky.

Příspěvek byl publikován v rubrice Když dělám chytrou, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Jak ? … na kašel bez léků

  1. katka napsal:

    mi lékařka doporučila stopkašel je to multibylinný sirup na kašel

  2. Zuuza napsal:

    Se Stopkašlem mám taky dobré zkušenosti, můžu jen doporučit, čistě přírodní, účinný a chuťově taky vynikající.Navíc je vhodný i pro těhotné a pro diabetiky, takže další plus.

  3. Radanka napsal:

    Jo taky se přidávám ke Stopkašli, pokud nechceš léky, vsaď na bylinky. Ty mě nikdy nezklamaly. Už po dvou dnech užívání se mi vždycky příjemně uleví a kašel je za pár dní fuč.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

