Kniha: Daniel Wallace / Velká ryba – román mýtických rozměrů

Útlá knížečka, kterou jsem zhltla za chvilku. Kupovala jsem si ji s velice mlhavými vzpomínkami na Burtonův film. Už je to přeci jen pár let, co jsem ho viděla. Má paměť je vážně děravá, ale ač si už příliš nepamatuju film jako takový, moc dobře si vybavuju pocity, které ve mě tehdy vyvolal.

80% času jsem si říkala: „Ježíšmarjá, co to je za ptákovinu!“ (podotýkám, že zrovna Burton patří mezi mé oblíbené režiséry). Jenže pak to všechno do sebe zničehonic zapadlo a začalo to k mému nemalému překvapení dávat smysl. Než film dospěl ke konci, stihla z něj být vlastně i velmi nadšená.

daniel-wallace-velka-ryba

Díky tomu jsem ke knize, která byla filmu volnou předlohou, přistupovala s trochou napětí, jesti to bude tentokrát stejné. Nebylo, ale myslím, že to bylo právě díky předchozí filmové zkušenosti.

Wallace předkládá příběh života (a smrti) Edwarda Blooma, „který si celý život přál stát se velkou rybou“ a který právě leží na své smrtelné posteli. Vyprávění – průvodcem je čtenáři Edwardův syn William – je na první pohled snůškou nesmyslů, báchorek a „mýtů“, někdy menších někdy úplně však ujetých.

William se právě vyprávěním příběhu snaží otci přiblížit, pochopit ho, v tom krátkém čase, který jim zbývá, alespoň trochu poodkrýt pravdu o tom, jaký jeho otec doopravdy je a byl. Nechce už poslouchat další stokrát omleté vtipy nebo povídačky, chce vědět, co si Edward skutečně myslí, čemu věří nebo čeho se bojí.

S postupem času mu (i čtenáři) však pomalu dochází, že to není až tak podstatné, že nezáleží na tom, která z historek je vymyšlená a která nikoli, protože dobrat se objektivní „pravdy“ o životě druhého člověka vpodstatě nelze. William tak chtě nechtě poznává svého otce právě skrz příběhy, kterým se předtím tak bránil. A celá kniha tak dospěje k neskutečnému a neuvěřitelnému závěru, který však v návaznosti na výše řečené vlastně vůbec neskutečně a neuvěřitelně nepůsobí.

Knížka se moc hezky čte, místy je úsměvná, místy smutná, občas si poklepete na čelo, kde k takovému nápadu autor přišel, ale jako celek mi opravdu dává smysl a nabízí víc než jen hromadu mýtů.

Ale je pravda, že tak nemusí nutně působit na každého. Můj manžel, který mi při čtení občas rád nahlíží přes rameno, aby zjistil jestli si danou knihu bude chtít taky přečist, tentokrát prohlásil, že: „…to je zas nějaká moc intoušská literatura.“ Ano, je. A víc si ji užijí ti „intoši“, kteří mají alespoň něco málo načteno z americké klasické literatury.

Hodnocení: 8/10

Příspěvek byl publikován v rubrice Zápisky laskavého čtenáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Kniha: Daniel Wallace / Velká ryba – román mýtických rozměrů

  1. Sedmi napsal:

    videla jsem jenom film a moc se mi libil…

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

