Co mne zaujalo: Zdravá výživa pro děti

A ještě jeden re-post. Tentokrát na článek o dětské výživě – všem maminkám doporučuji k přečtení. Za mě to rozhodně dává smysl. Jen se tím ještě opravdu řídit :).

Zdravá výživa pro děti (Mgr. Margit Slimáková Ph.D.

Co mě zaujalo a zároveň potěšilo asi nejvíc je, že paní Slimáková doporučuje kojení jako hlavní zdroj výživy pro dítě až do jednoho roku.

Co u nás naopak bude kamanem úrazu – nekupovat nezdravé potraviny. Já vím, že brambůrky jsou slaný hnus a Coca-Cola zase samý cukr. Jenže ono je to fáááákt dobrý … achjo. Musím se nad sebou víc zamyslet …

Taky máte ambice krmit děti zdravě a praxe poněkud pokulhává? Nebo jste vzorňačky?

Příspěvek byl publikován v rubrice Co mne zaujalo ..., Dětské čmáranice, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 reakcí na Co mne zaujalo: Zdravá výživa pro děti

  1. vimneok napsal:

    noo… tohle je na dlouho 😀 já jsem totiž vyrůstala jako dítě v makrobio vegetariánském prostředí… tak mám na sobě odzkoušené, jak to na děti (ne)funguje. snažím se nedělat extrémy žádným směrem, ale zatímco u starší jsem si pochvalovala, jak mi to pěkně jde, mladší mě vyvedla z omylu. stejný přístup, stejné prostředí, ale ovoce nestrčí do pusy žádné (je to slizké), ze zeleniny jen hrášek a brambory, jinak to nejí protože to je syrové… od mimina. tak já nevím 😀

    • E. napsal:

      Prosím, to by mě zajímalo – jak to (ne)funguje? Nesouhlasím s masovými příkrmy 6x týdně a bližší je mi vegetariánský způsob stravování, ačkoliv B. sem tam maso dáváme. Ráda si přečtu pozitiva/negativa někoho, kdo zažil vegetariánství jako dítě!

      • vimneok napsal:

        píšu o tom víc u sebe 🙂 ale pokusím se. Výsledkem vegetariánské stravy u mne v dětství je chronická neléčitelná chudokrevnost. A to máma časem prosadila alespoň bílé maso. Nicméně u malých dětí, zvlášť pokud jsou kojené, není nutné dávat maso 6x týdně… myslím si ale, že nějaké maso přeci jen potřeba je a to i červené. Co se ušetří na kvantitě by mělo být investováno do kvality… takové bio hovězí ze statku, kde chovají krávy venku, krmí je klasicky a poráží šetrně je o dost lepší. Co ale nefungovalo vůbec byl naprostý zákaz bílé mouky a bílého cukru doma. Dneska sice přicházím na to, že měl táta pravdu, ale dodnes mají luštěniny pro mě konotaci, že pak si můžu dát něco dobrého za odměnu, že jsem ten hnus snědla. navíc dodnes miluju sladké a domácí pečené koláče a dorty a šlehačku a ostatní, v dětství zapovězená jídla. Bylo taky hrozně těžké to nějak vyrovnat, a začíst jíst zdravě, když jsem měla možnost si vařit sama a koupit si co chci… třeba jsem byla schopná za jeden týden „sníst“ čtyři velké spreje šlehačky. Dělala jsem si na lžíci obří komíny a ládovala se… dost hrůza 😀 atd atd.
        Pozitiva – nebyla jsem nemocná. Vůbec. První kaz jsem měla v 15. Nemám žádnou alergii ani nic podobného. Otázka ale je, nakolik to je dané jinými faktory a nakolik stravováním.

        • Alinka napsal:

          Mě přijde, že jakýkoli extrém pro malé dítě není vhodný. Člověk je biologiccky všežravec a podle toho by se měl i stravovat. Například omezování mléčných výrobků v období velkého růstu mi přijde špatné. Můj bratr je už přes 30 let etickým vegetariánem. Měl za tu dobu několik zlomenin a sám přiznává, že se mu hůře hojí. A tedy o psychologických důsledcích (přesně jak vimneok popisuje) ani nemluvím. Odpíraného chleba největší krajíc.
          Nevím, nemám žádný ze stravovacích směrů nastudovaný natolik, abych ho mohla fundovaně podpořit či zavrhnout, mám pocit, že „všeho s mírou“ je asi nejlepší možné řešení.

    • Alinka napsal:

      Tak Matyáš mi teď pomaloučku začíná jíst ovoce – už dá banán, jabko, měkkou broskev nebo meruňku, občas jahody, občas hroznový víno, předevčírem dokonce nějakým nedopatřením snědl i kus melounu. A zeleninu zatím jen vařenou a jen, má dobrej den. Ze syrový je schopnej občas ožvejkat mrkev a tím to hasne. Zato se může utlouct po mléčných výrobcích. Klidně by do sebe za den naklopil tři tvarohy a litr kefíru. Barča zatím zbouchá celkem cokoli, co jí dám s vyjímkou jogurtu. … takže asi tak :D.

      • vimneok napsal:

        to je dobry… Lilly neda zadne ovoce ani ve forme marmelady, niceho… ZADNE. Ze zeleniny jenom hrasek a brambory. Ale mlecne vyrobky taky muzou na kila a litry… alespon neco….

  2. E. napsal:

    Jé, zrovna tohle jsem před pár dny rozesílala (pra)rodičům, kteří by pořád chtěli B. „dopřávat“ nezdravosti. My jíme zdravě poměrně dost, ale vyvažujeme to úlety v podobě sladkostí… což jsem zvědavá, jak budeme řešit, protože u B. chceme sladké omezit na minimum, až bude větší… Jak to máte u Matyáška a Barunky vy?

    • Alinka napsal:

      My na sladké zase tak moc nejsme. To já spíš ujíždím na slaném – pytlík chipsů jsem schopná sníst najednou. Ale sladká jídla (ovocné knedlíky, ovesnou kaši nebo třeba sladký koláč) jíme a Matyášek je jí s námi. Ale nejedou mu zas tak, jak bych čekala a často chce „suchou“ variantu – palačinky bez marmelády, buchtičky bez šodó.
      Pokud jde o ostatní jídla, snažíme se jíst tak nějak normálně, žádný extrém. Spíš se soustředíme na nákup kvalitních potravin bez zbytečných přísad (konzervantů, zvýrazňovačů chuti, umělých sladidel, škrobu, …) a z toho pak vařit. Rádi třeba nakupujeme na trhu čerstvé věci.
      Ale od sladkostí Matyáše držím striktně dál a zatím se mi to (i přes občasné vzpoury babiček) daří. Nezná bonbóny, čokoládu jo, ale nedožaduje se jí. Doufám, že nám to vydrží co nejdéle. Snad jedinou vyjímkou je zatím zmrzlina, kterou teď v létě občas dáme, ale minimálně.

  3. Lenka napsal:

    Já nevím, já tu výživu až tak nehrotím. Do roku jsem byla hodně přísná a často narážela na odpor prarodičů – zejména dědečci jsou v tomto rození rebelové. Teď už má Kubík dva roky a kromě smaženého mu dávám v podstatě všechno. Prostě jí, to co my. Bojujeme s pitným režimem, když mu pití nutím, srkne sotva hlt, takže když prohlásí „Puba napije“, tak mu dám cokoli (nealko) an co ukáže, bez ohledu na to, jestli je to zdravé nebo sladké. I tak do něj dostanu sotva třičtvrtě litru za den. Jinak kojila jsem ho do roku, Kubík se odstavil v podstatě sám, což považuju za ideální. Od té doby jsem mu začala dávat čerstvé mléko (ne krabicové, ale přímo z kravína) podle zásady „lepší mlíko od kravičky než sunárek z krabičky“. Strašili mě alergií na laktózu, špatným trávením apod., ale já žádné následky nepozoruji. U odborníků na výživu bychom nejspíš neprošli, ale jsme zdraví a bezproblémů strávíme i občas zařazená nezdravá jídla. Měla jsem spolužačku, která se tak pevně držela zásad zdravé výživy, že pak snědla tři chipsy a dva dny jí z toho bylo těžko. Zkrátka se snažím vyhýbat extrémům.

    • Alinka napsal:

      Lenko, tak to to máme velice podobné. Matyášovi taktéž dávám to, co jíme my. Nejsem žádní velcí přísňáci, takže občas má i nějakou uzeninu nebo sladký koláč. A nás to aspoň nutí vařit zdravěji i pro nás.
      Umělé mléko jsem sice asi dvakrát zkoušela, ale nechtěl ho, takže jsme taky přešli rovnou na kravské. Od roka jsem mu ho dávala, v 15 měsících se pak odstavil sám a pil už jen to a problém jsem taky nezaznamenala žádný.
      Jediné, co striktně nedáváme jsou sladkosti (bonbóny, lízátka, čokoláda). A může mě čert vzít, když se o tom se mnou babičky dohadují. Ale zatím Matyášek něco takového nezná a ani se toho díkybohu nedožaduje (i když to vidí u jiných dětí). Tuhle dostal od sestřenice bonbń a nevěděl, co s ním, tak ho napřed žmoulal v ručičce a pak nalepil na koberec.
      Dlouho mi odmítal ovoce i zeleninu, ovoce teď pomaloučku začíná jíst, tak věřím, že i ta zelenina se zlepší.
      S pitným režimem bojujeme taky. Ale teď jsem objevila, že mu docela chutnají ochucené neperlivé minerálky. Takže je střídáme (kvůli obsahu různých minerálů) a ředím mu je obyčejnou vodou. A toho je schopen a ochoten vypít víc. Taky hodně frčí ochucené kefírové mléko, klidně dá tu půllitrovou krabičku naposezení.

  4. Witch napsal:

    Poučena z mléčné kuchyňky (špitální kojenecká), kde jsem kdysi během dovolených vládla, vařila jsem svým dětem příkrmy velmi jednoduše. Kus hov. masa do papiňáku, z toho vývar se zeleninou (3druhy kořenové), ze zbytku polévka pro ostatní. Vařeno v kojenecké vodě, samozřejmě. Ergo kladívko všechny děti měly málo slanou polévku z čisté vody až skoro do 4 let nejstaršího, po krátké pauze až do dneška. Vařím zásadně z kvalitní vody. Bylo to vždy na dva dny (však jsme vařily na 24 hodin, tak co- že se později vaření rozfázovalo, bylo vinou neschopnosti továren dodávat čistá nakysaná mléka bez bacilů, my měly stěry bez kazu). Maso se střídalo i s rozkvedlaným vejcem, třeba (jako zelenin. vývar s vejcem), ale samotné rozmixované až později. Dětem to naprosto nechutnalo a do půl roku stejně mají železo v mléce od mámy – a ta maso jedla. Pokud jsem vařila kuřecí kostry, hovězí maso (vepřová žebra a pod. až tak od roku-dvou), maso potom šlo do jednoduchého rizota nebo jako vylepšení jakéhokoliv jídla – včetně br.kaše, luštěnin. My jedli hodně tvarohu, sýry, mléko, pudingy a jogurty. Dnes bych mléko radši dala od té krávy, než třeba krabicový hnus, to je úplně zničená živina. Dokud babička na prázdninách nezačala cpát děcka tvrdými bonbóny (měla je na měsíc a od tří let těžce mlsali, kupovali jim celé kilovky), nebyly ani zkažené zoubky. Zato od těch 4 let! Museli jsme to vyloženě zakázat a byla to docela tvrdá pře.
    Takže maso bylo snad 2-3x do týdne, plus mezitím jen vývar, ale od mléka cosi denně, tak 1x týdně rybičky… A žijeme. Plus ovoce, zelenina, od toho roku i kousky piškotových moučníků.

    • Alinka napsal:

      My tedy maso dáváme tak 4-5x týdně. A co Matyáš miluje, jsou ryby. Může se po nich doslova utlouct, ať je to co je to. A vývary taky děláme docela často. S manželem jsme oba docela polívkový, takže zvlášť v zimě u nás docela jedou. Matyášek je napřed miloval, pak odmítal a teď je zase začíná jíst.
      Úplně bych maso z jídelníčku nevřadila asi nikdy, ale přesně jak píšete – důležitá je kvalita.

      • Witch napsal:

        Příklad dospělých táhne 🙂 A nejen jejich. Společné jídlo udělá hodně. Myslím si, že to určitě děláte s rozumem a dobře. Tak ať chutná! Svými vývary dítě chráníte před anémii.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

