Programové prohlášení 5. část

Naše děti po nás neustále něco chtějí, až nám to kolikrát leze na nervy. Ale pokud budete nás dospěláky jen chvíli pozorovat, zjistíte, že my toho od dětí očekáváme mnohem, mnohem víc. „Pojď sem.“, „Polož to!“, „Nech to být!“, „Vezmi si to.“, „Oblíkni se.“, „Nelez tam!“, „Udělej to takhle.“ … atakdál.

A asi bychom nenašli rodiče, který nikdy nepoužil nicneříkající věty jako: „Prosím tě, nezlob!“ nebo „Buď hodný!“. Já sama je mám na jazyku asi tak stokrát denně a občas je i doopravdy vyslovím.

Přitom je to holý nesmysl. Co mám na mysli? Co po dítěti vlastně chci? Aby bylo potichu? Aby neskákalo po posteli? Nemlátilo mladšího sourozence lžící? Nešlapalo po hračkách? Nebo prostě chci mít chvíli jen chvíli klid?

Co s tím udělám? Vyšlu k dítěti jasný požadavek, co po něm chci: „Nekřič.“, „Slez dolů“, „Nešlap na to.“. Neurčité žádosti, u nichž kolikrát ani já sama vlastně nedokážu přesně popsat, o co mi jde, pro jistotu úplně vymažu ze svého rodičovksého repertoóru.

A pozor, i u jasně formulovaného a zcela konkrétního požadavku je důležité, aby mi dítě rozumělo. Pamatuji si, jak jsem jednou usazovala Matyáše do auta. Nějak se mu shrnul povlak na autosedačce a já ho chtěla upravit. „Předkloň se.“ nakázala jsem. Matyáš nic. Jezdil si s autíčkem po koleně a totálně mě ignoroval. „Matyáši, předkloň se!“ začínala jsem být trochu podrážděná. Podíval se na mě s výrazem „co po mě jako chceš?“. Ještě než jsem ho stačila sprdnout na tři doby, došlo mi, že on opravdu nechápe, o co mi jde, protože neví, co to znamená předklonit se. „Udělej takhle…“ požádala jsem a předvedla mu, co mám na mysli. Poslechl okamžitě.

Seriál bude pokračovat dílem o rodičovské nedůslednosti spojené s mnoha požadavky.

Příspěvek byl publikován v rubrice Být lepším rodičem, Matyášek, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

