Kniha: Karel Čapek / Krakatit

Někdo to bude zřejmě považovat za ostudu (a naše češtinářka na gymnáziu by pravděpodobně padla do mdlob), ale ke svému prvnímu Čapkovi jsem se dostala opravdu až v šestatřiceti letech. Tedy nepočítám-li jeho prohlášení „Proč nejsem komunistou“, které je dobré číst před každými volbami, aby člověk nezapomínal a pár dalších drobných prací, které se ke mě různými cestami v různých dobách dostaly. A víte co? Vůbec toho nelituju. Myslím, že to je autor, ke kterému se člověk musí tak nějak pročíst.

Příběh geniálního chemika Prokopa, který objeví trhavinu tak silnou, že pouhá její špetka je schopná vyhodit do vzduchu půl města, jsem znala. Alespoň v obrysech. Přesto mě překvapil, a to hned v několika ohledech.

Zaprvé byl velmi čtivý, ale zvláštním způsobem. Při čtení samotném jsem měla pocit, že se vpodstatě pořád nic neděje. Necháváte se unášet tou záplavou lehce plynoucích slov a říkáte si, jaká je ta čeština krásná řeč. Čapkovo mnohonásobné používání synonym a podrobné popisy jsou jevem všeobecně známým. Přitom, když se ve čtení na chvíli zastavíte a zamyslíte, zjistíte, že nejenže jste zhltli najednou 100 stránek, ale taky že se odehrála neuvěřitelná sousta věcí a dějových zvratů.

Zadruhé mě velmi zaujalo podání, ehm, řekněme erotických scén. I když nic není napsáno takzvaně „natvrdo“, je to překvapivě jednoznačné a vzrušující. Čapek, vzrušující! (Neklepejte si, prosím, na čelo.) Trochu mi vadilo, že hlavní hrdina, ač vlastně, co se žen týče, spíš trouba, okouzlí každou, která se v knize objeví. Navíc, aniž by se o to sám nějak snažil. V životě totiž „troubové“ tuhle moc nad ženami nemívají. Pravda, tu tajemnou v závoji možná nezblbnul úplně, ale můžu si to domýšlet.

Ženy jsou vůbec důležitým hybatelem celého děje. Až mě z toho napadlo mé oblíbené rčení, že „kam čert nemůže, tam nastrčí ženskou.“ V téhle knize tedy rozhodně a vzhledem k tomu ňoumovství hlavního hrdiny to působí trochu uměle. Jakoby nemohl mít ke svému jednání jiný důvod než rozbouřené hormony. Navíc hormony pěkně zmatené.

Zatřetí jsem čekala nějaký monstrózní konec (moc dobře jsem si ho ze středoškolské lavice nepamatovala), něco jakože jednou pořádnou pumelicí zmizí půlka Evropy a ona vybouchla „jen“ továrna. Žádné tisíce a milióny mrtvých, namísto toho jen podivně nijaký (pravděpodobně moralisticky zamýšlený – byť na mě tak nepůsobil) „duchařský“ konec. Prostě celá kniha spěje k obrovské katastrofě, všechno je na ni připraveno a místo ní dostanete dědka s valachem, vozíkem a chytrejma řečma. To naštve.

Nejsem obecně příznivcem snových pasáží – tedy částí knih, kdy se děj posouvá dál či dokonce řeší prostřednictvím snů, přeludů a halucinací. Je to důvod, proč například nečtu Stephena Kinga – vždycky totiž naprosto úžasným způsobem rozvine zápletku, napne vám nervy k prasknutí, že umíráte zvědavostí, jak takovou šlamastyku vyřeší a prd … hlavní hrdina má sen, kde se mu zjevují všichni možní i nemožní a celé to zaplácne tak banálním nesmyslem, že to ani jeho jinak geniální vypravěčství nezachrání (já vím, 4 z 5 čtenářů budou jiného názoru a nějaký zarputilý Kingův fanatik mi hodí na hlavu šutr, ale mě to prostě vadí). No nic, zpátky k Čapkovi – ten totiž popisy Prokopových snů a blouznění knihu prokládá (na můj vkus) vrchovatě. Nicméně to k mému překvapení nepůsobí rušivě. Možná proto, že se v nich nic zásadního neodehraje a sny zůstávají jen sny.

Celkově vzato, se mi kniha líbila moc. A určitě si z tátovy téměř kompletní sbírky Čapkových svazků zase brzy nějaký půjčím. A nebo si ho stáhnu na iBooks, jsou tam totiž zadarmo.

Hodnocení: 8/10

Příspěvek byl publikován v rubrice Zápisky laskavého čtenáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Kniha: Karel Čapek / Krakatit

  1. avespasseri napsal:

    Já zase dosud nečetla Babičku 🙂 Čapka jsem si na gymplu oblíbila, Válku s mloky jsem tenkrát hltala. Krakatit jsem viděla jako film a líbilo se mi moc. Že bych se k tomu někdy vrátila? Ale když já teď už čtu jen v létě a beru si tam jen samou oddychovou dobrodružnou nebo srandovní literaturu…

  2. Sedmi napsal:

    doporucuju si to stahnout ve ctecce, ja jsem takhle konecne procetla i Bilou nemoc a dalsi… a taky vlastne az nedavno…

  3. vztekla napsal:

    Od Čapka jsem kromě dětských knížek taky pořádně nic nečetla… a do šestatřiceti mám ještě čas 🙂 Ani tu Babičku jsem nepřelouskala, a to jsem nějakou dobu studovala češtinu…

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

