21.-31.5.2014

20140528_131401

Už dlouhou dobu velmi oblíbená aktivita – přiřazování plastových zvířátek na příslušné kartičky. Katičky máme rozložené (spíš rozházené) po pokoji a děti na ně přiřazují zvířátka. Matyášek to zvládá s přehledem, jen je občas líný hledat. Barborka zatím moc nechápe, co po ní chcí, ale baví ji si zvířátka (plastová i vytištěná) prohlížet, pojmenovávat a předvádět zvuky, které vydávají. Kromě klasických domácích už pozná slona, žirafu, všechny kočkovité šelmy zahrnuje pod výraz „mia“ (kočka), opici a spoustu dalších. Kartičky jsem vyráběla sama, vytištěno, zalaminováno. Jsou velmi jednoduché bez popisku a zas tak moc jsem se s nimi nemazala, ale pokud máte zájem, nabízím ke stažení: Zvířátka.

20140528_132640

Duplo u nás frčí hodně a stavíme z něj úplně všechno. Zvlášť manžel dokáže vyhovět nejrozmanitejším Matyášovým požadavkům a postavit ponorku, jeřáb nebo vrtulník tak, že skutečně poznáte, co to je (což se o mých výtvorech rozhodně tvrdit nedá). Ale i tak děti rády používají „speciální“ kostičky, postavičky, kolečka k autům a další duplo příslušenství. Problém je v tom, že pokud si chcete koupit krabici třeba duplo-hasiči, dostanete v ní sice hasičskou stanici, ale taky spoustu kostiček, které už máte doma (hlavně těch malých 2×2 nopy) a všechno dohromady to stojí zbytečně moc peněz. Přemýšlela jsem, jak to vyřešit a narazila na Duplík.cz. Prodávají jak bazarové tak nové kostičky Dupla na kusy. Vše mají pečlivě roztříděno podle nejrůznějších kategorií a vybírat můžete do zblbnutí. I tak to není levné, ale platíte jen za ty kousky, které opravdu chcete nebo potřebujete. Navíc se tam (díky bazaru) dají sehnat i kusy, které už normálně v obchodech nenajdete. Dodneška je mi líto, že jsem tak dlouho váhala nad Mackem z filmu Auta, až mi ho někdo vyfouknul. Na fotce je část nejnovějšího nákupu. Zatímco donedávna to byla samá auta, tentokrát jsem začala s budováním ZOO a navíc konečně pořídila opravdu velkou základní desku, kterou už jsem měla na nákupním seznamu skoro dva roky.

20140529_174743

Další z aktivit z nedávné FB jarní pytlíkovky – I spy game. V látkovém pytlíčku s okénkem ze slídy je zašitá zaprvé rýže, zadruhé řada drobných přemětů. Tytéž dorbnosti jsou vyobrazeny na přiložené kartičce. Dítě pak hledá věci z kartičky za okénkem pytlíčku. Trénuje tak pozornost, jemnou motoriku i trpělivost ve chvíli, kdy daný předmět ne a ne najít. Barborka zatím kartičku nepoužívá, zkoumá ale co v pytlíčku všechno je a největší radost má, když najde berušku nebo motýlka. Pokud byste chtěli vyrábět doma, šijte pytlík opravdu pevně (děti ho při zkoumání hodně mordují), několikrát prošívějte tam i zpět. Maminka, která aktivitu vyráběla, používala na okénko kus starého igelitového ubrusu a drží výborně.

letadlo

Ve „tvoření z odpadků“ úspěšně pokračujeme – letadlo z krabice, motory z roliček od kuchyňských utěrek, ovládací panel z plastového vnitřku babiččiny bonboniéry. Životnost sice není příliš vysoká, zvlášť když se dovnitř cpou oba dva piloti naráz, ale s pořizovacími náklady 0Kč se s tím dá smířit. Však si zas vyrobíme další.

20140529_175355

A ještě jednou Barborka v akci – tuhle pomůcku jsem koupila už kdysi Matyášovi, když se učil barvy. Docela ho to bavilo. Barborka zatím na barvičky peče (i když na fotce to tak nevypadá), ale baví ji strkat jednotlivé figurky do dírek. Zakoupeno zde.

20140529_175551

Už druhý týden se děti perou s nějakou virózou – rýma, kašel, zvýšená teplota. Nic strašného, ale museli jsme kvůli tomu zrušit návštěvu u kamarádů v jižních Čechách i na kutnohorsku. Naplánováno už máme znovu, tak teď už se jen zbavit těch potvor. Nezastupitelný pomocník – infrateploměr do ucha. V recenzích se dočtete a lékaři vám budou tvrdit, že je naprosto nepřesný a tudíž k ničemu. Mám zcela jinou zkušenost. Zaprvé je to jediný teploměr, kterým se děti nechají změřit zcela dobrovolně, dokonce měření samy vyžadují a připomínají. Je to ultrarychlé, samotný proces trvá několik sekund. Ano, občas změří nesmysl (především tehdy, kdy ho do ouška nezasunete správně), ale vždycky měřím kontrolně dvakrát v každém uchu a beru nejvyšší naměřený údaj. U nás dopělých jsme ze začátku ještě používali společně s klasickým teploměrem, ale odchylka byla tak minimální, že ji považuju za zanedbatelnou. Občas někdo varuje před tím, že teploměr může způsobit ušní infekci. S ničím takovým jsme se zatím nesetkali (ani my, ani kamarádi, kteří ho mají). Ale je pravda, že pečlivě dbáme na to, aby se mezi měřením jednotlivých členů rodiny teploměr buď očistil desinfekcí nebo se vyměnila ochranná čepička. Máme značku Braun, používáme ho už skoro čtyři roky a naprostá spokojenost.

20140529_180824

Matyášek se učí písmenka. Začalo to asi před půl rokem. Sám si začal všímat, že určitá písmena se opakují v určitém kontextu (P=parkoviště, M=metro, L=autoškola, K=Karosa, I=informace). Momentálně zvládá už tak 2/3 abecedy velkých tiskacích písmen a neustále vyžaduje další a další „procvičování“. Tady skládá žirafí puzzle – na dílcích jsou z jedné strany písmena, z druhé čísla (ta ho zatím tolik nezajímají, pozná jen 1 a 4). Koupeno od kamarádky po jejích dětech za pár kaček.

20140530_164006

Barunka si prohlíží právě přišedšího Méďu Pusíka. Kromě něj máme předplacené ještě Sluníčko a Čtyřlístek. Čtyřlístek uchvátí každého – když přijde, musíme poctivě přečíst od začátku do konce (i když většina příběhů mi na Matýska přijde ještě dost složitá, obrázky se mu moc líbí, takže s doplňujícím výkladem u toho vydrží klidně hodinu). Méďa Pusík ho baví moc, Sluníčko už méně. Proto se ho chystám vyměnit za časopis Hrana. Máte někdo nějaký další zajímavý tip na dětský časopis pro předškoláčky?

20140531_155822

Už je to tady, začínají dozrávat první slaďoučké kousky. Děti krouží kolem záhonu a neustále (to znamená nejméně 5x za hodinu) se ptají, jestli už můžou ty „skoročervené“ sbírat. Společně s nimi se kolem mlsně plíží i armáda slimáků, kterou humáně společnými silami imrvere stěhujeme na druhý konec zahrady. Rybízy jsou letos obsypané tak, že netuším, co s tou úrodou budeme dělat. Naopak borůvek je jen maličko a meruněk ještě míň. Taky jsme si nechali naroubovat víno. Manželův kamarád vinař použil náš keřík coby pokusného králíka a nafrkal na něj hned 5 odrůd (Leni, prosím radši nekomentovat;)). Už začínají pučet. To jsem zvědavá, co z toho bude.

20140531_202044

Můj notebook na manželově amatérském „operačním“ stole poté, co do něj Barborka nalila půl hrnku mátového čaje s medem. Dobře to dopadlo, zrovna na něm píšu.

knizkystare1 Při čtení komentářů k nedávným zápiskům o přečtených knížkách jsem dostala neodolatelnou chuť vylovit něco ze svých starých pokladů. Prohrabána první bedna s dětskými knížkami, z nichž některé mám zděděné už po svých rodičích. Většina z toho je na moje děti ještě příliš, ale já se jimi v dětské sekci naší knihovny kochám už teď.

  • Pohádky a povídky II. od H.Ch.Andersena s nádhernými ilustracemi Cyrila Boudy, rok vydání 1956, cena obou svazků 50Kčs (první díl doufám bude v některé z dalších krabic)
  • Babička Boženy Němcové, rok vydání 1959, původní cena 10,50Kčs, na předsádce pak cena vepsaná tužkou 7Kčs (možná Vám to bude připadat divné, ale já tuhle knížku milovala, je tak něžná, milá, skromná, obyčejná, až mě to dojímá)
  • Boj o ostrov od Arthura Ransoma, rok vydání neznámý, ale je to první české vydání, tipuji z poloviny čtyřicátých let minulého století (má nejoblíbenější dětská knížka vůbec, četla jsem ji mnohokrát a už ji mám na čtecí hromádce zas)
  • Pásli ovce valaši od Marianny Grzánové, ilustroval Ladislav Čapek, rok vydání 1977, cena 17Kčs
  • Král šedých medvědů od J.O.Curwooda, ilustroval Radomír Kolář, rok vydání 1959, cena 12,30Kčs (knížka se později stala předlohou pro film Medvěd, dodneška si pamatuju, jak jsme na něm s tátou byli v kině)
  • Princ Bajaja není knížka, ale program k představení baletu Národního divadla z roku 1988 zpracovaný pro děti formou rozkládacího leporela, cena 7,50Kčs
  • Princezna se zlatou hvězdou na čele – soubor klasických českých pohádek od Boženy Němcové s ilustracemi Dagmar Berkové, rok vydání 1982, cena 28Kčs
  • Dobrodružství Toma Sawyera od Marka Twaina, rok vydání 1956, cena 12,60Kčs
  • Mikulášovy prázdniny od Goscinny Sepmé, rok vydání 1981, cena 23Kčs
Příspěvek byl publikován v rubrice Co přinesl den, Fotodeník, Jak je zabavit, Ke stažení, Zápisky laskavého čtenáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 reakcí na 21.-31.5.2014

  1. Sedmi napsal:

    🙂 díky za náměty, taky marodíme…

  2. Jana napsal:

    Letadlo nemá chybu. Přeji hezké slunečné dny. Jana

  3. Lenka napsal:

    Barevnou vkládačku vyrobím, píšu si na seznam 🙂 Dík za tip 😉

    Letadlo máte krásný 🙂 Karton je můj oblíbený výrobní materiál celkově – když se hračka zničí, nemrzí člověka zbytečně vydané peníze (i když bych řekla, že je mi to někdy mnohem víc líto kvůli tomu, že jsem do toho dala svoji práci, invenci a chuť pro ně něco vyrobit). Další výhodou je, že se zbytečně netvoří haldy plastového odpadu. Ekolog jsem jenom „odsaď pocaď“, ale mám pocit, že se něco z někajé hračky ulomí co chvilku…

    Předpokládám, že to máte na jídlo a ne na víno, takže s roubováním víc odrůd na jednu hlavu (abyste teda věděli , jak se vinohradovému keři říká na Moravě ;)) problém nemám. Nám rostou na jednom stromě višně a třešně 😀 Spíš by mě zajímalo, co Vám tam dal za odrůdy?

    Mezi knížkami mi zásadně chybí moje celoživotně nejoblíbenější: Děti z Bulerbynu. Jako dítě jsem je četla snad každoročně a i po maturitě už jsem ji schroustala dvakrát. Teď si ji ještě šetřím, ale tipuju, že do půl roku na ni s Kubíkem určitě dojdeme 😀

    • Alinka napsal:

      Ha, tak to se pak rada podivam na vysledek. Ja jsem strasne lina vymyslet, jak neco vyrobit doma :(. Momentalne se snazim sehnat nejakeho truhlare, co by byl ochotny stravit za rozumnou cenu odpoledne vyrobou polotovaru na moneta skladacky – vez, schody, valecky, atd.

      Jo, to mas pravdu, ale s tim uz to delam. Mrzi me, kdyz to znicej umyslne – respektive ne, ze by to chteli znicit, ale zkoumaj to tak dukladne, ze to rozeberou (hlavne Barborka). Kdyz se to proste znici beznym pouzivanim, tak jsem i docela rada, protoze to znamena, ze se jim to libilo :).

      Jojo, na jidlo. To puvodni byly jen malinkaty kulicky plny pecek. Sice chutove dobry, ale jedla jsem to jen ja sama a deset kilo peckatyho vina fakt nedam. Ani marmelada z toho nesla. Tak jsem zvedava, jestli a co se chytne. Ty odrudy ti zkusim zjistit.

      Tak ty jsem cetla asi jen jednou a moc si je nepamatuju, jen vim, ze jsme je meli z knihovny. Takze v mych starych knizkach urcite nebudou, ale pisu na booklist.

  4. Martina napsal:

    To jsem zvědavá, jestli M. bude Hrana bavit. My ji odebírali rok a teď jsem už znova nepředplatila. Slyšela jsem na ni úžasné recenze, chvály atd., ale mě osobně a ani mého syna absolutně nenadchla. Možná to na něj bylo brzy, byl to ten rok, kdy mu bylo 3-4, když jsme časák brali. Je oproti Sluníčku a Pusíkovi fakt pro starší, z mého pohledu chaotický, ale jsem zvědavá, jaký máte názor ostatní 🙂 U nás jede jednoznačně Sluníčko, to odebíráme, a občas babička přikoupí Pusíka, když jsou děti nemocné. Jinak znovu díky za báječnou inspiraci!!! Mám podobně staré děti (syn v dubnu 4 roky a dcerka aktuálně 16 měsíců, takže Tvůj blog (a hlavně tenhle fotodeníček) absolutně hltám. Škoda, že dny nejsou nafukovací, že bychom stihli více aktivit taky realizovat :)))

    • Alinka napsal:

      Marti, dekuju moc za pochvalu, tyhle pozitivni ohlasy me vzdycky hrozne tesi :). A nafukovaci den bych taky rozhodne potrebovala, hlavne tu cast, kdy deti spi :D.
      Ja videla jedno cislo Hrany u kamaradky a libilo se me i Matyaskovi, ale asi zkusime napred koupit na zkousku a pak teprve predplatim. Diky za komentar.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

