3.7.-30.8.2014

Řadu našich prázdninových aktivit pokrývají deníčkové zápisy, takže se mi perioda publikace fotodeníčku protáhla ještě víc než obvykle.

20140703_122510

Matyáška hrozně baví strouhat pastelky. Dožaduje se toho dokonce i tehdy, když jsou už ořezané. A navíc zjistil, že se dá malovat i tím nepořádkem, co ze strouhátka vypadává.

20140716_074935

Dvě skládačky, které si děti vybraly v obchůdku s dřevěnými hračkami v České Kamenici. Barborka tu svojí zatím nesloží, ale používá jednotlivé dílky jako kostky ke stavění do výšky. Matyášek tu svoji s dopomocí složí a pokaždé vyjmenovává všechna zvířata, co zná a ujišťuje se, že každé z nich Noe na tu svoji loď taky naložil.

20140718_144835

Zvládl perfektně umýt dva disky kol, přední masku a kropit auto (včetně širokého dalekého okolí, mě nevyjímaje) hadicí.

20140718_153549

Motýlci – inspirace u Jany z lesa.  Samotní motýli zas až tak velký úspěch neměli, nicméně potomstvo zjistilo, že se těma tyčkama dá výborně šermovat (to jsem si to zase jednou zavařila).

20140721_155728

Jednoduché lodičky objevil Matyáš v prázdninovém Sluníčku a hned jsme je museli vyrobit. Pochopitelně v pirátské verzi.

20140723_103959

Bludiště jsou hitem. Takže tisknu, co to jde. Do Google obrázků stačí zadat něco jako „maze for kids printable“ a pak už jen zavařit tiskárnu. Ta jednodušší už Matyášek zvládá s přehledem, u těch složitejších se občas vzteká, ale rád si nechá poradit. Barborka zatím  nechápe, o co kráčí, ale dožaduje se jich stejně vehementně a ještě vehementněji po nich čmárá.

20140724_154630

Na zkamenělinovo-dinosauří stezce v pražské ZOO.

20140726_092041

Už jsem zjistila, že aktivity, které dětem připravuji já, je zdaleka neberou tolik jako ty, které si vymyslí samy. V rámci třídění odpadu uřezávám plastová víčka z krabic od Nutrilonu. Matyáš mě pozoroval a následně požádal, abych mu odřízla taky dno. Na půl hodiny se z odpadku stala dopravní loď, která (k mé nelibosti) distribuovala rozinky po celém bytě.

20140731_164816

Návštěva Muzea Lega v Praze. Kdyby nezavírali, jsme tam pravděpodobně ještě teď. Nejvíc se samozřejmě líbily ty exponáty, které se hýbaly. Spouštět tlačítko vláčku Barborka okamžitě pojala za své výsostné a nezpochybnitelné právo. Poté se rozběhla za jedoucí mašinou. Jenže než stihla společně s ní „lego city“ oběhnout, stávalo se, že se k čudlíku dostalo jiné dítě dřív než ona. Následoval srdcervoucí (a ušidrásající) řev a občas došlo i na fyzické ztrestání onoho troufalce. A bylo jí šumák, že to byl kluk o hlavu větší než ona. Matyášek postavil raketu a hodlal si ji odnést. Když jsem mu vysvětlila, že všechny kostičky musí v herně muzea zůstat, následoval srdcervoucí (a ušidrásající) řev, protože to „chtěl ukázat tatínkovi“. Nabídla jsem, že pro tátu raketu vyfotíme. Donutil mě pořídit přes 40 fotek onoho superstroje ze všech možných i nemožných úhlů.

20140801_201453

Fascinace izolepou stále trvá. Zvlášť, když není průhledná a je tím pádem na papíře dobře vidět.

20140804_182922

Hrajeme Twister. Příjemná zábava, když venku prší.

20140805_102935

A když lejt přestane, dáme si pořádnou rozcvičku.

20140807_132316

Manžel jel služebně do Krušných hor. Protože bylo krásně a my byli zcela vyjímečně doma, nacpali jsme se mu do auta a nechali se odvézt do chomutovského Zooparku. Tam se mi nejprve Barborka postarala o infarktový stav, když se ztratila. Kdo nezažil, nepochopí. Kdo zažil, ví, že jsem prožila jedny z nejhorších 10 minut ve svém dosavadním životě (a to jsem prosím už sama stála tváří v tvář medvědovi). Když jsem ji následně objevila zcela spokojenou na pidihřišťátku, kterého jsem si narozdíl od ní vůbec nevšimla, nevěděla jsem, jestli ji úlevou seřezat nebo umačkat v náručí. Zvolila jsem variantu b). Pak už jsme si užívali zvířátka. Velký úspěch měla koťata rysa, u kterých jsme strávili přes 20 minut. Ale nejvíc se líbil krásný statek s koňmi, kozami, prasaty, koťaty, slepicemi, králíky a všelikou další domácí havětí, kterou za drobný poplatek můžete i krmit.

vrsany

Po cestě zpátky jsme se zastavili na vyhlídce na povrchový důl Vršany. Zatímco Barborku to příliš nezajímalo a radši se rozhodla zřídit v nejbližší kaluži, Matyáš byl jako u vytržení. Dalekohled odmítal dát z ruky a hodinu pozoroval rypadla, náklaďáky a pásové dopravníky, poslouchal varovná hlášení a na všechno se vyptával. Díkybohu manžela, který byl schopný mu kvalifikovaně odpovídat. Jen soumrak dokázal malého technika přesvědčit, že je načase vydat se domů.

20140808_142142

Když jsem „kreslení v mouce“ viděla kdysi kdesi jako aktivitu vhodnou pro děti, přišlo mi to málo sofotstikované. Copak to fakt může děti bavit? Byste se divili. Dvě autíčka a tác s moukou = legrace na půl hodiny pro obě děti, přičemž následný úklid mi zabral něco přes 5 minut. Napřed dělali „stopy ve sněhu“, pak začali auta zasypávat.

20140808_163027

Dinosauři a dinosauří vajíčka (cvrnkací kuličky) uvěznění v ledu. Jejich vydolování zabralo méně času než jsem předpokládala, ale o zábavu bylo postaráno. Nejvíc jsem se bála, že se ti dva malí archeologové vzájemně majznou kladívkem. Naštěstí se tak nestalo, i když do toho oba řezali hlava nehlava.

20140815_154801

Moje první pokusy o malovaná trička. To s mořskými motivy začal Matýsek, ale moc dlouho ho to nebavilo, takže mi to pak předal se slovy „na, dodělej to“. No, dělala jsem, co jsem mohla. Použity obyčejné barvy na textil, štětce, razítka, šablony a foukací fixy na textil. Zjistila jsem, že úplně nejtěžší ze všeho je udržet absolutní čistotu, abyste si látku barvou nezprasili jinde, než máte v úmyslu.

20140817_141112

Na zahradě sebereme hlemýždě a připlácneme ho na libovolné čiré sklo. Před něj přilepíme tenoučký plátek okurky. Pozorujeme. Pro mě samotnou to bylo zajímavé, natož pro děti. To jakým způsobem se tělíčko šneka povyhuje (pokud jste to nikdy neviděli, určitě vyzkoušejte) i to, jak ožužlává předloženou sváču.

20140817_165239

Matýsek na chalupě ve dřevníku vyhrabal klacek ve tvaru Y a začal s ním cosi kutit. „Mami, to by bylo dobrý na střílení.“ Nemám tušení, kde to okoukal, ale výroba praku a následný tuning vlaštovek-stíhaček zabavil dva dospělé a tři děti na půlku odpoledne. Létaly nám přes 30 metrů daleko.

20140822_113657

Měla jsem pocit, že dětské jízdenky Českých drah musí znát každý. Ale kamarádi mě vyvedli z omylu, tak jsem vám je pro jistotu vyfotila. Dostanete je na požádání zdarma při cestě vlakem buď v pokladně na nádraží nebo přímo od průvodčího. Jsou číslované, takže se dají sbírat a třeba i měnit s ostatními.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co přinesl den, Fotodeník. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na 3.7.-30.8.2014

  1. Díky za zkušenost s úklidem po malování v mouce, hrozně dlouho se mi do toho nechce… Je v tom započítán i čas na převlečení a umytí dětí? 😉 Před týdnem jsem se odhodlala a dala klukům do misky tři kila fazolí. Prima zábava, úklid se smetákem taky v řádu minut. Klidná jsem byla ovšem jen do okamžiku, než některého napadlo vyhazovat je ke stropu, což druhý samozřejmě okamžitě přijal. Fazolky nacházím dodnes… 🙂
    Nápad se šnekem je super, musím si zapamatovat. Ale nevzpomínám, kdy se mi naposled podařilo najít živého šneka a ne jenom prázdnou ulitu…

    • Alinka napsal:

      No oni byli asi docela ukazneni, prevlekat nebylo treba, myli jsme jen ruce. Zbytek poresil vysavac. Ale co jsme se vratili z Moravy, tak u ns jedou vodovky (koupila jsem v Tescu ve vyprodeji hned dvoje asi za 15Kc). Takze jsou neustale zmazani od hlavy az k pate.
      No ja prave takhle nachazim furt ty rozinky, co Matyas distribuoval po byte.
      Sneka vymyslela moje mamka. Me by to taky vubec nenapadlo. A fakt je to hrozne legracni sledovat. Kdyz leze, je to jako takove male vlnobiti 🙂 .

  2. Sedmi napsal:

    diky za tipy. okurku jsme nezkouseli a to holky tahaji sneky domu porad… a muzeum lega mam v zasobe na destive pocasi taky, jsem zvedava…

  3. E. napsal:

    Šnek mě teda dost zajímá, to musíme taky zkusit.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

