Jak usměrnit Picassa?

Před pár lety mi rozum zůstával stát nad počmáraným bytem mé sestry. Má tehdy asi tříletá neteř zanechávala své malůvky na zdech, stole, topení, záchodové míse, talířích, oblečení i sama na sobě.

Nechápala jsem, protože „přece stačí tomu dítěti ukázat a vysvětlit, že se maluje na papír“ a je to. Tak to bylo s Matyáškem. Když poprvé vzal tužku do ruky, počmáral konferenční stolek. I když jsem jeho kreativitu oceňovala, dohodli jsme se, že odteď už budem malovat jen na papír nebo na tabuli. A bylo. Ízy pízy, no ne?

Barborka maluje strašně ráda. Na technice nezáleží. Křídy, pastelky, voskovky, vodovky, tempery, fixy (ty zbožňuje ze všeho nejvíc). Momentálně má modré období. S potěšením ji sleduju, jak soustředěně tvoří, vybarvuje. Jak je na své výtvory pyšná.

Jenže přestože má vždycky k dispozici dostatek papíru, čmárá všude. Prostě všude. Po panenkách, oblečení, svých nohách i obličeji, zrcadle, kuchyňské lince, cukroví, mých kalhotách a včera to zkoušela i na kočku.

20141202_112435

Jsem naprosto zoufalá, protože nevím, co s tím. Vysvětluju, nabízím alternativy, prosím, vyhrožuju, křičím, plácnu, pláču … všechno marné. Manžel zuří a sestra z nás má škodolibou legraci. Na každýho totiž jednou dojde. To je na těch Božích mlýnech právě to boží. Achjo.

Máte nějaký recept, jak malého umělce alespoň trochu přibrzdit v rozletu? Vyzkouším cokoli 🙂 . Děkuju.

Příspěvek byl publikován v rubrice Barborka, Váš názor. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

17 reakcí na Jak usměrnit Picassa?

  1. Sedmi napsal:

    u nas se docela osvedcila ta obri role papiru z Ikey, vzit, rozmotat na zem a byly nadsene obe… je to dost velka plocha… a pak na nejcasteji pouzivanou zed jsem proste natahla papirove plachty, ty jsem obcas vymenila, rekla, ze tam malovat muze a docela to zabralo, jinde po zdech uz pak nemalovala, a kdyz jo, tak jsem ji to nechavala „uklidit“ a zabavovala malovani (na den) kdyz neumi malovat tam, kde nenadela skodu…

  2. ela podnikatelová napsal:

    já prostě biju přes ruku, s Pizejskou to jde ztuha, ale posun je 🙂

    • Alinka napsal:

      No kdyz ja to biti nejak nezkousavam. Jako ne, ze neplacnu. Obcas se uz neudrzim a taky ji plesknu }nejen pri tom kresleni). Ale zaprve z toho mam pak akorat spatny pocit, protoze obecne to povazuju az za krajni moznost. Zadruhe to stejne nikam nevede, protoze se mi smeje do oci. Takze vysledek spis negativni :(.

  3. avespasseri napsal:

    A co takhle vymezit „sprejerce“ nějakou tu zeď na tvoření?? :-)))Však nemusí být hned bílé, či jednobarevné :-))) My jsme občas také měli její výtvory různě po bytě… nic moc nepomáhalo… Vysvětlili jsme, že to se nedělá, podstrčili papír a nějakou dobu to chápala. Než zas chtěla tvořit, kde jí to přišlo pod ruku… a kde jí to přišlo nejzajímavější :-)) Dnes už máme zdi zas normálka… kromě pár osobností tohle nikomu dlouho nevydrží :-)))

  4. Lenka N. napsal:

    Těžko říct. Napadlo mě jako první, že možná potřebuje na kreslení vertikální plochu, ale vypadá to, že tabuli máte… U nás jsem kreslení po zdi předcházela velkým baličákem na ledničce a povedlo se. Petříka nikdy nenapadlo zkoušet pastelky na zeď. Uvidíme ale, co nás čeká s Ondrou :-). Mě napadá jen dát k dispozici velkou plochu (aby se mohl uvolnit dostatečně ramenní kloub) ve svislé poloze (nejen na zemi nebo stolečku, ale zavěsit). A vysvětlovat. Mám ale pocit, že už jsi zkoušela obojí, co?

  5. Bára napsal:

    My jsme měli naprosto stejný vývoj. Starší dcerka – jednou jsem vysvětlila, že se maluje na papír a od té doby malovala vždy na papír. Taky jsem si v té době připadala jako dokonalá matka 🙂 Mladší – malovala, malovala a malovala. Nikdy jsem ji nebila ani nekřičela, ale své rozmrzení jsem najevo dávala. Opakovala jsem, kam se maluje a zásobovala vlhčenými ubrousky, aby měla možnost toho co nejvíc po sobě uklidit. Zároveň jsem to brala vždy jako znamení, že jí něco chybí. Takže jsme měli také papír z role na dveřích a to pomohlo hodně. Uplynul zhruba půlrok od prvních čmáranic a od té doby už prostě ví, kam a když má výlev kreativity, tak se zeptá. Musím říct, že je to mnohem pohodovější, vyrovnanější a kreativnější dítě.

    • Alinka napsal:

      No ja ji prave taky nechci nejak brzdit, co do kreativity. Proto jsem zavrhla variantu „sebrat pastelky“, kterou prosazuje muj muz. Velke papiry nalepeny, uvidime, co se stane 🙂 .

  6. E. napsal:

    Já jsem hrozně zvědavá na tu naši druhou, jestli to bude taky torpédo jako Barunka, když teď mám takového Matyáška:) K tomu, co tu už zaznělo mě ještě – v rámci kreslení na velkou plochu – napadly nějaké pastelky na okno (namátkou třeba toto: http://www.sevt.cz/produkt/gelove-voskovky-na-sklo-zakladni-6-ks-41509600/) nebo voskovky do vany.

    • Alinka napsal:

      No to právě nechci, protože mi přijde z hlediska dítěte matoucí, že některými pastelkami se třeba na vanu čmárat může a jinými ne. Prostě buď se to smí nebo ne. Ale musím říct, že ten papír z role asi fakt hodně pomohl. Někdy jim stačí málo … jen my rodiče, jsme prostě natuplí.

  7. Pingback: Barborka – dva a půl | Alinčin blok

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

