Zabavili jsme se v únoru

20150204_093044Přivoláváme jaro. Zase jedna z výměnových aktivit. Kytičky z fima a jejich přiřazování k obrázkům. Když jsme pak na zahradě objevili první sněženky, Barborka okamžitě věděla, která bije.

20150204_094043Prstoví maňásci, mám pocit, že kupovaní kdysi v IKEA. Barunka je má moc ráda, vypráví mi, kdo se s kým kamarádí, kdo komu dá pusinku nebo kdo koho sežere.

20150228_113442Miska, lžíce, lískáč a pálíme přes celou chodbu. Lítalo to všechno. Zábava na hoooooodně dloooooooouhou dobu.

mapaVe chvíli, kdy jsem psala svou „ódu“ na slastné churavění, netušila jsem, že hned následující den mě horečky složí natolik, že doslova nezvládnu dva dny vylézt z postele. Žádné odpočívací ejchuchu se nekonalo. Já lehla v úterý, Barča ve čtvrtek, Matyáš v sobotu a manžel se složil v pondělí přesně ve chvíli, kdy jsem já začala být schopná jakž takž fungovat. Čtrnáct dní doma bylo tak trochu na palici pro všechny zúčastněné, ale přežili jsme to bez větších šrámů na duši i těle (a nikdo nemusí do kriminálu).

V boji s ponorkou se jako nejúčinnější ukázalo tvoření. Tak jsme malovali, stříhali a lepili. Matyáš vyrobil mapu. Pomáhala jsem mu se stříháním, jinak všechno zvládnul sám. Podklad malovaný temperami, nalepené domečky z barevného papíru, dokončené černou lihovkou.

20150217_145425Mandaly, náš nejnovější tvůrčí objev. Barunku zatím moc neberou, ale já s Matýskem vydržíme svorně malovat/meditovat docela dlouho.

beruskyPůvodní idea bylo Valentýnské přáníčko pro tatínka, něco jako tady. Haha, to jsem se tedy spletla. Tiskat srdíčka naši rozmilou bavilo přesně 30 vteřin, načež vzala houbičku s barvou a jala se to udělat po svém. Rozmatlala barvu po celém papíře, stole, židli, po sobě a ve výsledku i po mě. Červený papír jsme ale nakonec využili na berušky.

20150204_092724Sbírání pompomů kleštičkami na cukr. Tak soustředěnou už jsem ji dlouho neviděla.

20150208_140121Nerušit! Pan inžinýr konstruuje stíhačku. Hrozně se zlepšuje s nůžkami. S překvapením jsem zjistila, že se mu výrazně líp stříhá s velkými dospěláckými nůžkami (viz ty žlutomodré na fotce) než s malými (a bezpečnými) dětskými. Ty velké jsou dostatečně ostré, aby stříhaly přesně a dobře bez toho, aniž by musel vyvíjet větší sílu. Tím, že mnohem líp padnou do ruky je i zcela automaticky správně drží. Sbohem kulaté špičky a tupá ostří.

modelinaS modelínou se dá dělat spousta věcí. Dá se vykrajovat jako cukroví, protlačovat lisem na česnek, strouhat nebo stříhat. Dají se v ní dělat stopy zvířat, aut a vlastně úplně čehokoli. Taky máme dvě stavební Play-doh auta a asi pořídím další, protože mají velký úspěch. Co děláte s modelínou s dětmi Vy?

20150301_173240Hrozně se mi líbí montessori smirková písmena a čísla. Jenže originál mi přijde ukrutně drahý a samo domo jsem líná se s tím stříhat. Takže jsem ve výtvarných potřebách koupila balíček písmenkových a číslicových výřezů z vlnité lepenky a nalepila je na kolečka ze čtvrtky. Není to úplně košer, ale zatím to stačí. Kupodivu písmenka zaujala víc Barborku než Matyáška. Pořád se mě ptá, které je které (nepamatuje si zatím ani jedno). Když jí to povím, tak se strašně soustředěným výrazem ve tváři pronese něco na způsob: „Hmmm, K jako velryba.“

Má to odkoukané od Matyáška, se kterým hrajeme zjednodušenou verzi slovního fotbalu. Jeden řekne nějaké písmenko a ten druhý musí vymyslet slovo, které na něj začíná. Když se mu to povede, vybírá sám další písmeno.

nghernaKonečně! jsme se dostali k tomu, abychom navštívili výtvarnou hernu pořádanou Národní galerií ve Veletržním paláci. Tolik maminek blogerek na ni pělo ódy, že jsme to prostě taky museli zkusit. A předčilo to moje očekávání. Zatím jsme byli dvakrát a obě děti jsou nadšené a ihned jsme herničky zařadili do týdenního programu. Mohu rozhodně doporučit. A třeba se tam potkáme.

20150301_165125K svátku dostal Matyášek svítící glóbus (zhasnutý ukazuje geografickou mapu, rozsvícený politickou). Veliký úspěch. Děti u něj teď každou chvíli sedí a chtějí vědět, co kde je. Kde bydlíme, kde jsme byli na dovolené, kudy plují trajekty, kde bydlí jejich australská sestřenice, kde žijou sloni, proč je to tady žluté a tady zase zelené, co je to rovník. Skoro nestíhám odpovídat a zjišťuju, jak stráááášně chatrné jsou mé znalosti zeměpisu.

Taky bych jim to ráda obohatila o pěkný nápad na seznámení dětí s jednotlivými lidskými rasami, na který upozornila Rosa tu. Samolepky u nás totiž frčí.

Mějte krásný březen … to jaro už je fakt za dvěřmi. Juch!

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotodeník, Homemade, Jak je zabavit. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Zabavili jsme se v únoru

  1. Sedmi napsal:

    parada, diky za tipy, opet 🙂 kde se pls daji sehnat ty mandaly? Jo a nedame tu hernu? taky se porad chystam a chystam a vzdycky nam do toho neco vlezlo…

  2. Miska, lžíce a liskáč je super nápad, dneska odpoledne máme o zábavu postaráno

  3. Lenka napsal:

    Mapa je nádherná a raketa taky!

    Moje zkušenost s nůžkami je stejná. Dala jsem klukům odmalička k dispozici dvoje svoje kvalitní „školní“ nůžky (a když říkám od malička, tak u Jiříka je to od okamžiku, kdy se postavil a dosáhl na dětský stoleček). Pak jsem v záchvatu černého svědomí, že jsem krkavčí matka a že by se mohli propíchnout (nemají ostrou špičku, ale kulatá klasika to není), koupila jedny bezpečné dětské. Když na mě při tvoření zbudou, tak si zoufám, protože stříhat se s tím nedá. A jako úplný výsměch mi přišly nějaké extrasuper dětské nůžky, prý bezpečné a uzpůsobené i k tomu, aby si děti neostříhaly vlasy (tento nápad kluci nikdy neměli) – s tím se teda nedá stříhat vůbec. Je to paradox – chceme, aby se děti naučily perfektně stříhat, ale dáváme jim mizerné nástroje…

    Já se asi budu muset pustit do výroby Monte-písmen doma. Udělala jsem čísla a ta Kubíka zajímají neuvěřitelně od okamžiku, kdy jsem mu je nabídla (už někdy ve dvou letech). Teď moc rád počítá, tak na ně zase došlo. Zato o písmenech mluví taky jako o číslech, tak myslím, že pokud by měl „smirkovou“ variantu písmen, tak by ho víc chytla. Jenže máš pravdu, toho stříhání je hrozně moc… Bohužel moji puntičkářskou povahu by tahle varianta asi neuspokojila :-/

    • Alinka napsal:

      To je něco podobnýho, jako když chce dítě krájet jabko a dáme mu na to příborovej nůž. To je ledatak o vypíchnutí oka :).

      Mě to taky zas až tak neuspokojuje, nemysli si. Hlavně porot, že oni vůbec neřeší tu „hmatovou stránku“ věci. Kdyby to na těch kartičkách bylo namalované, vyšlo by to nastejno. Je možný, že je to tou lepenkou, nevím. Zkoušeli jsme teď tu písmenkouvou knížku z autíčkovky (taky ji máte doma) a tak si ty písmenka obtahovali prstem jen, když jsem je na to upozornila a myslím, že je to nijak zvlášť nezaujalo. Zkusili to u tří a tím skončili. Možná bych mohla taky napřed zkusit čísla.

      Btw. už tři měsíce mi doma leží bedna s věžema a schodama, ještě jsem to ani nerozbalila, natož abych začala natírat nebo distribuovat směrem k tobě. Achjo :(.

      Já bych táááák chtěla natahovací den ….

      • Lenka napsal:

        No přesně. Všichni víme, že tupým nožem se pořežeme dřív, než ostrým… Ale dětem ostrý nepůjčime. (Tedy já jo, ale nikomu to neříkejte, nebo na mě pošlou sociálku. :))

        U nás teda čísla fungovaly tak, že obtahujeme společně – já mu vedu prstík. Písmenková knížka taky víceméně nezájem, těžko říct proč… Nevím, jestli to není tím, že k tomu nemá možnost něco přiřadit – u čísel přirazujeme korálky. Třeba kdyby to nebyla knížka, ale jenom kartičky, zaujalo by to víc. Jinak myslím, že na ten hmat dojde mnohem víc až v senzitivním období pro psaní – navazuje na to psaní do mouky nebo do čehoto…

        Jé, já už ti chtěla napsat, jestli jako jo nebo jako ne a mám si objednat někde jinde 😉 Tak to už se těším, až se vyprovokuješ… 😉

  4. mirka napsal:

    mandaly maju v Lidl-i prave 🙂 aspon v Bratislave

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

