Až chrobák bude na hadovi

Už strašně dlouho jsem měla v plánu vytvořit dětem pomůcky pro orientaci v čase. Dlouho jsem jen vymýšlela a hledala inspiraci. A konečně jsem se dostala i k realizaci.

Zvířátkové hodiny

Úplně prvotní podbět vzešel od mé kamarádky Radky, která na jihu Čech vede soukromou školku. Mají ve třídě hodiny, na nichž jsou místo čísel zvířátka. Děti nemusejí znát číslice, ale koníka nebo prasátko poznají bezpečně. Takové hodiny kdysi nabízelo Tchibo, ale zaprvé už je neměli a zadruhé se mi jejich provedení stejně moc nelíbilo. Takže jsem se rozhodla udělat vlastní.

20141110_130452

Na fler.cz jsem koupila dřevěný ciferník i se strojkem a ručičkami. Nabízejí jich tam několik v různých velikostech. Já vzala ten největší o průměru cca 30cm. Pětiminutové úseky jsem pomalovala akrylovými barvami.

20150120_143834

Na netu jsem našla obrázky zvířátek v odpovídajících barvách, vytiskla a obyčejným herkulesem nalepila. Vše přetřeno bezbarvým lakem. Poté, co jsem hodiny pověsila do pokojíčku, jsem zjistila, že dětem dělá problémy rozlišit jednotlivé ručičky. Takže jsem si opět pomohla zvířátky. Na vteřinovou jsem nalepila obrázek včelky (je pilná a běhá nejrychleji), na minutovou berušku a na hodinovou chrobáka (je tlustý a létá nejpomaleji). Nemám to vyfocené v detailu, ale myslím, že pro představu postačí poslední fotka.

Od té chvíle se u nás řeší kdy doběhne beruška na lva, chrobák na medůzu, případně kolikrát včelka oběhne celý ciferník. Děti vzaly hodiny okamžitě za své a je pro ně mnohem snažší pochopit, když řeknu, že odcházíme, až beruška bude na lvovi než za deset minut.

Týdenní rozvrh

Druhou pomůckou je časový rozvrh na týden. Tam už šlo jen o trochu práce s excelem a tabulkami. Vytištěno zalaminováno (jsou to celkem čtyři A4 spojené dohromady), příchnuto na korkovou nástěnku.

20150225_081900

Opatřeno suchými zipy (později jsem zjistila, že lepidlo na laminovací fólii nedrží dostatečně, takže jsem si pomohla sešívačkou – sem tam je na obrázku vidět sponka, což trošku kazí estetický dojem, ale drží, i když to poněkud neopatrně sundávají samy děti).

Na jednotlivé aktivity jsem používala pokud možno reálné fotky – dětí, babiček, učitelek ze školky, atd. Každý večer posouváme smajlíka na další den a každou neděli připravíme rozvrh na další týden.

20150225_081818

Úspěch veliký. Matyášek má naprosto jasnou představu kdy se co bude dít, kolikrát se musí vyspinkat a podobně. Pro Barborku jsou zatím důležité hodiny, kde je sama schopná ohlídat, že například beruška dolezla na kraba („Mamí, už musíme pro Matýska do školky!“), rozvrh ještě úplně nepobrala, ale chápe minimálně tolik, že to, co je na tabuli, nějakým způsobem koresponduje s děním v reálu.

Kdybych tušila, jak moc to pomůže, bývala bych se k tomu dokopala už před půl rokem. Ale lepší pozdě, než nikdy.

Máte nějaké vlastní tipy, jak dětem zprostředkovat pojetí času?

Příspěvek byl publikován v rubrice Homemade, Výchova a péče. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

20 reakcí na Až chrobák bude na hadovi

  1. Pingback: Tik tak | Alinčin blok

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

