Zabavili jsme se v březnu

20150327_184816

Vybarvování podle čísel Matyáše zaujalo hodně, i když nemá trpělivost udělat celý obrázek najednou. Na fotce je kupovaný sešit, ale na internetu na dotaz „coloring by numbers“ naleznete nepřeberné množství možností.

Nevím, jestli už jsem tu zmiňovala pastelky – Matyášek zhruba od tří let maluje výhradně (jiné nechce) těmito od Stabila. Jsou drahé, ale vpodstatě okamžitě se mu s nimi srovnal tužkový úchop, se kterým měl do té doby docela potíže, a už si nestěžuje, že ho bolí ruka ani po delším kreslení. Zadruhé je máme už rok a půl, kreslí s nimi nejméně obden a zatím máme odstrouhanou ani ne polovinu, takže vydrží (nelámou se jim tuhy, a že čas od času některá z nich na zem spadne). Jsou vyráběné zvlášť pro praváky, zvlášť pro leváky.

tabule

Malování mokrými křídami vzniklo „omylem“, když Barborka chtěla křídy umýt a napustila do kbelíčku, kde jsou uložené, vodu. Na fotce Matyášek své dílo šperkuje kartáčkem na ruce (mokrá křída se totiž dá po tabuli všelijak rozmazávat a rozmatlávat), ale zapojili i prsty, hadr, štětec. Navíc bylo zajímavé sledovat, co z obrázku vyleze, když křídy uschnou.

20150314_164453

Byli jsme na návštěvě u mé sestry v Ústí nad Labem. Mimo jiné jsme navštívili i výstavu Fenomén Merkur (v městském muzeu k vidění až do 7. června). Byla jsem strašně zvědavá. Výstava je maličká, ale zaujala nás všechny. Přestože jsem tuhle stavebnici jako dítě měla (a vlastně stále mám schovanou ve sklepě), samotnou mě překvapilo, co všechno se z ní dá postavit. Největší úspěch měly asi vláčky.

Tvůrci výstavy dali i prostor pro vlastní tvorbu, takže jsme s Matýskem udělali raketoplán. Barborka se napřed trochu nudila, ale nakonec se nadlouho zabavila tím, že po čtyřech prolézala místnost, kde návštěvníci stavěli, a sbírala ze země matičky, šroubky a nejrůznější součástky, které popadaly.

20150315_111655

A u sestry nás skvěle zabavila ještě jedna hračka – kuličkové bludiště v kouli (odkaz vede na obrázky, abyste viděli, že existuje nespočet varinat pro děti i dospělé). Účelem je projet kuličkou labyrint podle čísel tak, aby nevypadla z dráhy, která je se zvyšujícími se čísly čím dál komplikovanější. Tak soustředěná už jsem dlouho nebyla.

Hra má několi startů (abyste nemuseli začínat stále dokola to samé) a je strašně návyková. Několikrát jsem ji zahodila – to když mi už popatnácté kulička spadla na tomtéž místě. Ale pokaždé jsem ji znovu sebrala a zkoušela to dál a dál. Tahle dospělácká verze byla na děti moc těžká, ale to nic neměnilo na jejich nadšení, když mě sledovaly a povzbuzovaly „To zvládneš, mami!“.

zatmeni

Přes sklo ze svářečské kukly jsme sledovali zatmění slunce. Já s Barunkou doma, Matyášek ve školce, z níž přinesl i obrázek.

20150321_085523

Logico Primo – když jsem tuhle dětskou hru viděla před třemi lety u kamarádky poprvé, chvíli mi trvalo, než jsem vůbec pochopila, o co v ní jde. Nicméně děti s tím zdá se takový problém nemají, protože Matyášek to pochopil okamžitě. Hra (mimochodem od stejného výrobce jako jsou destičky Bambino LUK, na které jsem upozorňovala tady) se skládá z hrací desky s posuvnými kolečky a hracích karet. Ty se zasouvají do desky a dítě přiřazuje barevná kolečka obrázkům na okraji karty tak, aby je logicky přiřadilo k puntíkům na obrázku. Když má hotovo, kartu otočí a může si řešení zkontrolovat. Sady karet po 16 na nejrůznější témata se dají dokupovat samostatně.

20150320_092240

Autíčková abeceda z výměny. Původní nápad tu (vřele doporučuji projít všechna Silviina veřejná alba – Monessori pomůcky, aktivity, vlastní výrobky – tolik inspirace, zejména pokud máte doma malého kluka, jen tak někde nenajdete). Silvia má abecedu jako obraz, my máme jednotlivá autíčka na suchý zip, takže je lze sundávat a přiřazovat zpět. Zezadu každého auta je (hlavně pro maminku) správný název pro kontrolu.

20150306_091226

A zřejmě poslední pomůcka z autíčkové výměny, kterou jsem ještě nepředstavila – knížečka, kde na jedné straně je obrázek dopravního prostředku, na druhé sametové počáteční písmeno.

20150315_172943

Jak zabavit děti u babičky v práci? Napřed dostaly papíry a pastelky. Pak mamka přinesla několik samobarvících razítek, to vydrželo na velmi dlouho. Nejvíc je bavilo zkoumat ta razítka zevnitř, což znamenalo, že se neuvěřitelně zprasily od černé barvy (naštěstí šla vyprat). Nakonec mamka vylovila cestovní šitíčko a každému dala jehlu a nit. Jelikož neměla žádný kus látky, který by yprošívat, dostaly kus papíru.

20150308_171101

První letošní domeček pro skřítky. V parku.

20150401_131419

Naše okenní zahrádka. Červenou mističku dělala ve školce Barborka. Matyášek zase vyráběl papírovou včelku. V miskách je tradiční Velikonoční osení (teď mě napadá, že vůbec netuším, jaké obilí tam vlastně je), ve vaječných skořápkách řeřicha na vatě. Pokud chcete dětem ukázat, jak něco roste, je řeřicha nejvhodnější, protože je hrozně rychlá.

U Lenky najdete krásně zpracované nápady na jarní aktivity. A dovoluji si též upozornit, že jsem ji vyprovokovala k seriálu na téma „Jak předávat tradice dětem“ (první část tu) a vzhledem k tomu, že je k takovému úkolu tím nejpovolanějším člověkem, jakého znám, je určitě na co se těšit.

20150305_140207

Klasické kostky s obrázkem na každé straně. Matyášek složí s dopomocí. Barborka bez pomoci zvládne jednodušší variantu 2×2 kostičky. Podkladové obrázky máme zalaminované, aby vydržely.

hasic

Ve školce byl Den povolání a Matyášek chtěl jít za hasiče, takže maminka byla zas jednou nucena být kreativní.

Obyčejná červená mikina a modré kalhoty polepené žlutou izolepou. Na mikině pak ještě znak HZS (vytištěno na lepící štítek). Dětské pracovní rukavice dostal Matyáš k Vánocům společně s kolečkem a nářadím na zahradu. Helma sice není hasičská, ale lepší doma nemáme. Tak jsem na ni alespoň nalepila hasičský znak.

Kyslíková láhev je klasická dvoulitrovka od limonády. Do ní jsem nalila žlutou akrylku a rozlila ji po celém vnitřku. Nápis černým centrofixem, olepeno pro změnu černou izolepou. Popruhy jsou z tlusté stuhy, hadičky z provázku, dýchací přístroj z uříznutého vršku další láhve. Okraj jsem olepila páskou, protože byl ostrý. Celkové vybavení doplnily potapěčské brýle a starý mobil coby vysílačka.

A pokud hledáte na poslední chvíli nějakou velikonoční inspiraci, koukněte na příslušnou nástěnku mého Pinterestu. Třeba Vás něco zaujme.

Příspěvek byl publikován v rubrice Fotodeník, Homemade, Jak je zabavit. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na Zabavili jsme se v březnu

  1. Vždycky se od tvých děti něco nového přiučím, děkuji za inspiraci.

  2. Linda napsal:

    Autová abeceda je super. Zabavili jsme se s manželem:)

  3. Lenka napsal:

    Těší mě Tvé nadšení z plánovaného seriálu, ale po sepsání druhého dílu (http://maminkouposvem.wz.cz/2015/04/Proc-je-ctvrtek-Zeleny-a-kde-se-vzal-velikonocni-beranek.html) si vůbec nejsem jistá, jestli jde o takovou pecku 🙂
    Alinko, kdy začalo u Matyáška nadšení z kreslením pastelkami? Kubík je vyjma školky (přičítám to davové psychóze) v podstatě ignoruje…

  4. Shareen napsal:

    Alinko, silnice s auty mě nadchla (chtěla bych to vyrobit pro mého muže k narozkám 😉 Jakým způsobem jsi připevnila suchý zip na ty autíčka? A to jsou zalaminovaná? Nedala bys sem návod na výrobu? Díky, Š.

    • Alinka napsal:

      Milá Shareen, moc se omlouvám za pozdní odpověď. Vůbec jsem se k tomu nedostala. Tak napravuji. Podrobný návod na výrobu nemám neb jsem to nedělala já, ale pokusím se aspoň stručně. Autíčka i podkladová silnice jsou zalaminované. Na silnici i na autech je suchý zip. Zatím jen nalepený (pravděpodobně byl samolepící), ale budu to muset vytunit sešívačkou, protože nedrží spolehlivě. Zezadu na autíčcích je lihovým fixem napsán název auta pro kontrolu správného přiřazení k písmenku. Stačí takto?

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

