Byl pozdní večer první máj …

jarni

Mám tu báseň strašně ráda. Čtu ji touhle dobou znovu a znovu snad každý rok. Kdysi jsem dokonce měla ambice naučit se ji zpaměti, ale skončila jsem u prvního intermezza.

A stejně ráda mám i filmovou verzi od F.A.Brabce. Zcela mi uniká hodnocení a komentáře na čsfd – pravděpodobně vypovídající o tom, že většina lidí Máchův majstrštyk nikdy skutečně nepřečetla, jinak by „to“ tam prostě museli vidět.

Snad se ten slibovaný déšť ještě rozmyslí. A nezapoměňte (se) líbat!

Příspěvek byl publikován v rubrice Poznámky na okraji. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Byl pozdní večer první máj …

  1. Lenka napsal:

    Dobře, dobře, tak já to konečně přečtu 😀

  2. Linda napsal:

    Ač mám Máj ráda, a po vašem příspěvku jsem si jej večer vzala do postele, film se mi nelíbí. Nesedí mi hlavní hrdinové (Stropnický mi přijde jako emo boy ne jako „strašný lesů pán“). Pro mě jediné velké plus ve filmu je kamera a Jan Tříska.

    • Alinka napsal:

      Uznávám, že Matěj Stropnický asi nebyla moc dobrá volba … na druhou stranu mě osobně tam nijak zásadně nerušil. Připadá mi, že u tohohle filmu jsou herci až tak nějak na druhé koleji. Důležitá je pro mě ta nálada, scény, které kamera divákovi ukazuje (mimochodem se dost přesně shodují s mými vlastními představami), hudba, pojetí toho samotného příběhu.
      Hodně komentátorů tvůrcům vyčítalo, že herci byli statičtí, že nehráli, ale mě to naopak přišlo zaprvé záměrné, zadruhé zajímavě udělané, protože o herecké výkony tam nejde. Brabec je především kameraman, vypráví obrazem, barvami, používá minimum slov … je to nevšední, zvláštní. Pokud jde o mě, klidně by mohli mluvit a hýbat se ještě míň.
      Celkově mi to perfektně ladí s tou básní, ale je právě potřeba to brát jako celek, bez znalosti textu to sotva může fungovat. Například mě překvapilo, že duchařská intermezza působí ve filmu na první pohled stejně rušivě, jako mi kdysi „překážela“ v tom textu. Jenže ona tam v obou případech mají svoje místo. To je třeba jedna z věcí, která divákovi nedojde, pokud to nečetl (a rozhořčené reakce na adresu duchů tomu odpovídají).
      Myslím, že se mi ten film tolik líbí hlavně proto, že jsem si kdysi ten příběh představovala podobně, což se mi u filmových adaptací knih stává jen velmi, velmi zřídka.

Budu moc ráda, za veškeré Vaše náměty a připomínky

